گزیده تحولات جهان 17



چاپ نخست: مرداد 1382

شابک:-

قیمت: ۱۵۰۰ تومان

خرید

 
گزیده تحولات جهان 17
 
نظارت و تدوین: محمودرضا گلشن‌پژوه
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، گزیده تحولات
 
 
وقوع دو انفجار عظیم در مقابل سفارت اردن در بغداد و همچنین مقر سازمان ملل در این شهر، حضور ناتو در افغانستان و شدت گرفتن اتهام‌های آمریکا و غرب علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از برجسته‌ترین رویدادهای مردادماه سال ۱۳۸۲ هجری شمسی بود. تلاش آمریکا برای خروج از باتلاق عراق که با تمهیدات دولتمردان این کشور برای نقش‌دهی به تعدادی از نیروهای کشورهای مختلف جهت اعاده و حفظ نظم در عراق همراه شده، وضوح یافتن تصویر «واقعی» عراق را برای آمریکا نشان می‌دهد.
در تحولی دیگر نیز همانگونه که در بالا اشاره شد، در روزهای گذشته کشور جنگ‌زده و خسته افغانستان، دروازه ورود ناتو به قاره کهن گردید و نیروهای ناتو با عهده‌دار شدن وظیفه حفظ نظم در این کشور، برای نخستین‌بار در کنار مرزهای شرقی کشورمان مستقر شدند.
فشار بی‌امان ایالات‌متحده و گروه غرب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایراد اتهامات بی‌اساس به جمهوری اسلامی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای آن نیز نهایتاً منجر به در دستور کار قرار گرفتن موضوع ایران برای اجلاس سپتامبر شورای حکام آژانس شد.
در هر حال برآیند رویدادها و وقایع صحنه بین‌الملل در این ماه به‌گونه‌ای بود که انتظار افزایش فضای تنش و بحران را نزد کارشناسان این حیطه به‌وجود آورد. مسأله‌ای که با شکست آتش‌بس گروه‌های فلسطینی و نیروهای اسرائیلی نیز وجهه‌ای عینی‌تر به خود گرفت.
این شماره از کتاب گزیده تحولات جهان تلاش دارد تا ضمن نگاه به این رویدادها، برخی مسایل مهم دیگر در عرصه‌های بین‌المللی را نیز تحت پوشش قرار داده، آن‌ها را با دیدگاهی تحلیلی مورد بررسی قرار دهد.