کتاب آسیا



 
این کتاب، ویژه «مسائل امنیتی شرق آسیا»  است و حاوی ۷ مقاله می‌باشد:مقاله اول به تبیین و بررسی مسائل و ملاحظات امنیتی در چارچوب آ.سه.آن می‌پردازد. «اپک» و مسائل متعدد آن مقاله دوم  کتاب است. مقاله سوم این مجموعه به بررسی تطبیقی وضعیت و شرایط فعالیت «ناتو» و برخی سازمان‌های همکاری امنیتی آسیایی مثل سیتو می‌پردازد. مقاله چهارم به تغییر وضعیت قدرت‌های منطقه‌ای فعال در شرق آسیا و تعاملات چندسویه آن‌ها با خود و سایر کشورهای منطقه اشاره دارد. استراتژی امنیت ملی چین و آثار آن بر روابط منطقه‌ای کشورهای شرق آسیا مطالب مقاله پنجم را به خود اختصاص داده است. مقاله ششم به تشریح و تبیین مسائل امنیتی شبه جزیره کره پرداخته است. آخرین مقاله نیز  از عوامل تأثیرگذار و افق‌های همگرایی و همکاری منطقه‌ای صحبت به میان آورده است.
این کتاب، ویژه بحران‌های‌ آسیا است و شامل 8 مقاله می شود.پشتونستان و ناپایداری مرزی بین افغانستان و پاکستان عنوان مقاله اول است.آزمایش‌های هسته‌ای هند و پاکستان و تأثیر آن بر امنیت منطقه، عنوان مقاله دوم را تشکیل می دهد.وضعیت زنان در افغانستان و موانع و محدودیت‌های همگرایی در ‌آسیا به ترتیب مقالات سوم و چهارم کتاب هستند.بحران اقتصادی و انسانی در کره شمالی عنوان مقاله بعدی را تشکیل می‌دهد.بحران قومی ـ نژادی در سریلانکا، موضوع یکی دیگر از مقالات را به خود اختصاص داده است.دو مقاله دیگر این مجموعه هم به مسائل مختلف در روابط دوجانبه چین و ایالات متحده‌ آمریکا اختصاص دارد. 

این کتاب ویژه افغانستان پس از طالبان است و شامل 8 مقاله می شود.اولین مقاله «ثبات در افغانستان و نقش آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» نام دارد.مقاله دوم، به «چالش‌های اساسی دولت کرزای» پرداخته است.مقالة بعدی  به «بیم‌ها و امیدهای قانون اساسی افغانستان در مرحله عمل» پرداخته است. مقالة چهارم، «ناتو در افغانستان» نام دارد. پنجمین مقاله کارکرد سازمان‌های اطلاعاتی ـ امنیتی آمریکا، پاکستان و روسیه در بحران افغانستان پرداخته است. مقاله بعدی، «القاعده، سازمان یا ایدئولوژی؟» به بررسی ریشه‌های ظهور القاعده پرداخته است.مقاله هفتم، از دیدگاه حقوق بین‌الملل، به دیپلماسی کاخ سفید در قبال افغانستان می‌پردازد. نوشتار پایانی کتاب نیز به موضوع حساس «نگاه اسرائیل به افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر» می‌پردازد.

کتاب آسیا ۴ (ویژه مسائل ترکیه
 
این کتاب ویژه مسائل ترکیه است و مشتمل بر هشت مقاله است. مقاله اول به ریشه‌های پان‌ترکیسم می‌پردازد.در مقاله دوم نویسنده بر آن است که رسانه‌های گروهی ترکیه نقش قابل توجهی در شکل‌دهی افکار عمومی کشورهای منطقه داشته‌اند .مقاله سوم  سیاست‌های ترکیه را در قبال کردها تبیین می‌کند. در مقاله چهارم  نویسنده به معرفی سیستم انتخاباتی و سپس معرفی احزاب سیاسی ترکیه می‌پردازد. در مقاله پنجم نویسنده به بررسی «اصل لائیسم» و تقابل این اصل با جریان‌های اسلامگرایی می‌پردازد.در مقاله ششم نویسنده به تحولات و اصلاحات اقتصادی ترکیه پرداخته  است.مقاله هفتم به بررسی ادعای نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی می‌پردازد. در مقاله آخر نیز نویسنده به بررسی شرایط کردها در جامعه ترکیه می‌پردازد.
 کتاب آسیا ۵ (ویژه مسائل پاکستان)

 پاکستانی از بدو استقلال خود با مسائل و مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بوده که تاکنون نیز ادامه یافته‌اند. در راستای شناخت این معضلات، همچنین آشنایی دقیق‌تر و عمیق‌تر با پویایی‌های درون سیستم غیرنظامی و نظامی این کشور و آگاهی از نوع ارتباط و مناسبات حکومت پاکستان با گروه‌‌های افراط‌گرای حاضر در مرزها و همچنین داخل این کشور، پنجمین شماره از کتاب آسیا به بررسی و ارزیابی این مسائل اختصاص داده شده است.

کتاب آسیا (۶) (ویژه مسائل افغانستان)

کتاب حاضر به بررسی کامل تحولات افغانستان طی سال ۱۳۸۹ پرداخته و تحلیل جامعی از روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی این کشور ارائه نموده است. استراتژی و اقدامات آمریکا و نیروهای ائتلاف در این کشور و مناسبات کابل - واشنگتن، روابط افغانستان با همسایگانش از جمله پاکستان، ایران، هند و ... ، مباحث مرتبط با انتخابات پارلمانی در این کشور و گفت‌وگوهای صلح با طالبان و همچنین موضوعات مربوط به حکومت و حکومت‌داری از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

کتاب آسیا (۷) (ویژه روابط ایران و چین)

دو کشور ایران و چین در دو سوی قارة کهن آسیا، از منظر اقتصادی مکمل یکدیگر قلمداد می‌‏شوند. باوجوداین، هیچ‌گاه روند همکاری‌های دو کشور مبتنی‌بر معیارها و اصول راهبردی نبوده است. بسط روابط با چین بی‌گمان یکی از مهم‌ترین‌تحولات سیاست خارجی ایران در سالیان اخیر بوده است. روابط ایران و چین در این سال‌ها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به‌سرعت گسترش یافته است. اکنون چین مهم‌ترین شریک اقتصادی ایران است و در صحنة بین‌المللی نیز از حامیان ایران به‌شمار می‌رود. ازآنجاکه قدرت چین به‌گونه‌ای روزافزون درحال گسترش است، مناسبات با این کشور در سال‌های آتی اهمیت بسیار بیشتری برای سیاست خارجی ایران خواهد داشت. دراین‌میان، بررسی روابط ایران و چین به‌عنوان دو کشور آسیایی و تاریخی نیازمند شناخت اهداف، منافع و رویکردهای سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی آنهاست.


ایران و هند به‌عنوان دو کشور تأثیرگذار و قدرتمند آسیایی، دارای اشتراکات و روابط تاریخی و فرهنگی بسیاری می‌باشند که دو کشور را همواره به گسترش ارتباطات تشویق نموده است. جواهرلعل نهرو، نخست‌وزیر هند می‌گوید: درطول سالیان متمادی هیچ کشوری همچون ایران بر فرهنگ و مردم هند تأثیر نگذاشته است. در کتاب حاضر با توجه به اهمیت روابط دو کشور سعی شده است مهم‌ترین مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در روابط دوجانبه بررسی شوند.