کتاب آمریکا ۳ (ویژه روابط آمریکا ـ اسرائیل)



چاپ نخست: اسفند ماه 1382

شابک: -

قیمت: ۱۷۵۰ تومان

خرید

 
کتاب آمریکا ۳ (ویژه روابط آمریکا ـ اسرائیل)

نظارت و تدوین: دکتر علی عبدالله خانی
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، کتاب منطقه‌ای

روابط چندمنظوره ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی، به‌واسطه ارتباط مستقیم آن با منافع حیاتی دوطرف، هم‌اکنون از آنچنان استحکامی برخوردار است که تغییر در رؤسای دو دولت نیز نتوانسته است دگرگونی عمیقی در سطح این مناسبات ایجاد نماید. به‌ویژه که با فعالیت‌های سازمان‌یافته، پیچیده و یکپارچه لابی‌های یهود در درون ارکان حکومت واشنگتن ـ اعم از کاخ‌سفید، کنگره و سایر سازمان‌ها و بازیگران مؤثر در ساخت قدرت ـ که به‌طرز مبسوط در کتاب حاضر به آن پرداخته شده امکان هرگونه تنش یا سردی در روابط دوجانبه، به حداقل رسیده است.

در این کتاب، سعی داشته‌ایم طی ۸ مقاله، علاوه بر بررسی پیشینه مراودات آمریکا و اسرائیل و نیز منافع دو طرف در تعمیق آن، به‌طور خاص به جایگاه یهودیان و چگونگی عملکرد لابی یهود در سیاستگذاری‌های واشنگتن به‌ویژه سیاست خارجی و ارائه کمک‌های مالی و نظام به تل‌آویو بپردازیم.


مقاله نخست، به قلم دکتر سیدعلی طباطبایی به بررسی نسبتاً مفصل خاستگاه‌های قدرت یهودیان ایالات‌متحده پرداخته است. به‌زعم نگارنده «اولین و مهم‌ترین خاستگاه قدرت جامعه یهودیان آمریکا را باید ویژگی‌های این جامعه به‌حساب آورد» که از جمله انسجام، سازماندهی بسیار بالا و سطح نخبگی و ویژگی‌های کیفی این جامعه است. دومین خاستگاه قدرت، لابی یهودیان است. در این قسمت کارکرد قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین لابی یهود، آیپک، تشریح شده است. «رسانه‌ها» و «حضور در قوای مقننه و مجریه آمریکا» هم سومین و چهارمین خاستگاه مهم یهود می‌باشد.


سیدقاسم ذاکری در مقاله دوم به بررسی «اصول و مبانی اقتصادی صهیونیسم مسیحی»، «صهیونیسم مسیحی در آمریکا» و «نقدی بر گفتمان صهیونیسم مسیحی» می‌پردازد.


مقاله سوم که حاصل نگارش عبدالهادی بروجردی است به تحلیل موجز حضور محافل هوادار صهیونیسم بین‌الملل در ایالات‌متحده و چگونگی تولید فکر و ادبیاتی که در نهایت تنها به مصالح و منافع اسرائیل می‌اندیشد، پرداخته است.


در چهارمین مقاله، مهدی قویدل با نگاهی به منافع استراتژیک آمریکا در حمایت همه‌جانبه از اسرائیل و نیز کمک‌های بی‌دریغ مالی و نظامی به تل‌آویو، آینده مناسبات آمریکا و اسرائیل را «همچنان دربردارنده عنصر کلیدی تداوم» می‌داند.


تحلیل مختصر مقاطع مهم تعاملات واشنگتن ـ تل‌آویو، کاری از سجاد ستاری می‌باشد. سه مقطع مهمی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته عبارت است از آغاز پیدایی اسرائیل تا پایان جنگ سرد، از فروپاشی بلوک شرق تا ۱۱ سپتامبر، از ۱۱ سپتامبر تاکنون.


پیروز ایزدی، نگارنده ششمین مقاله کتاب حاضر، عوامل بنیادی و مؤثر قدرت یهودیان در جامعه ایالات‌متحده را مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است. دلایل قدرت لابی یهود در آمریکا، سازمان تشکیل‌دهنده لابی یهود، نحوه عملکرد لابی‌ها و میزان تأثیرگذاری لابی یهود بر سیاست خارجی آمریکا عناوین بخش‌هایی از مقاله مذکور است.


هفتمین مقاله به قلم محمدحسن مرعشی اجمالاً به بررسی مخالفان اسرائیل در داخل آمریکا پرداخته اما بر این باور است که «بدنه‌هایی که در درون آمریکا به مخالفت با ساختار دولت اسرائیل و مشروعیت آن برخاسته‌اند، راه به جایی نخواهند برد».


دلیل پیوند روابط آمریکا و اسرائیل چیست؟ مقاله پایانی کتاب سوم آمریکا، با جمله مذکور آغاز می‌شود. نبی آزادی ضمن توجه به ریشه‌های پیوند، به سیاست‌های استراتژیک، اقتصادی و نظامی واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی پرداخته و اسرائیل را به‌دلیل جایگاه جامعه یهود در درون آمریکا، برای واشنگتن یک امتیاز استراتژیک می‌داند.