کتاب اروپا 3 (ویژه روابط ایران و اتحادیه اروپا)



چاپ نخست: فروردین ماه ۱۳۸۳

شابک:-

قیمت: ۲۱۰۰ تومان

خرید

 
کتاب اروپا 3 (ویژه روابط ایران و اتحادیه اروپا)
 
ناظر علمی: دکتر حسین دهشیار
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، کتاب منطقه‌ای
 
سومین مجلد از کتاب‌های منطقه‌ای اروپا، همانند شماره پیشین خود به مسئله «روابط ایران و اتحادیه اروپایی» پرداخته است. مصاحبه با خانم دکتر الهه کولایی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و نماینده مجلس شورای اسلامی، عنوان نخستین مقاله این کتاب است که در آن به تحولات روابط اتحادیه اروپایی و ایران و همچنین دغدغه‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اشاره شده است.
بحث گسترش ناتو به شرق، علل آن و همچنین بررسی تعاریف و سیاست‌های امنیتی جدید کشورهای عضو و تأثیر آنها بر فضای امنیتی ـ دفاعی ایران از جمله موارد مورد اشاره در مقاله دوم کتاب می‌باشد.
مقاله سوم تلاش نموده تا با بررسی ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه ترکیه، عوامل مؤثر بر تحول روابط ترکیه و اتحادیه اروپا را برشمرده، موانع موجود در این خصوص را با توجه به ساختارهای فوق مورد شناسایی قرار دهد.
تعریف مجدد فضای امنیتی پیرامونی توسط کشورهای اروپایی که به‌واسطه پایان دوران جنگ سرد صورت گرفته، از جمله مباحث مقاله چهارم می‌باشد که تلاش نموده از منظر بررسی ابعاد تغییر و تحولات پدید‌ آمده در نگرش و عملکرد این کشورها، به این مهم بپردازد.
پنجمین مقاله با اشاره به سیاست‌های اتحادیه اروپایی در قبال پدیده مهاجرت، تبعات فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی مهاجرت ایرانیان به قاره مذکور را مورد تحلیل و موشکافی قرار داده است.
بررسی مفهوم هویت در روابط میان ایران و اتحادیه اروپا با بهره‌گیری از مبانی تئوری ساختارگرایانه. محور اصلی مباحث مقاله ششم بوده و در مقاله بعدی نیز با پیش‌‌فرض وجود تغییر در روابط بین‌الملل از یک دهه قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر، روابط فوق با رهیافتی واقع‌گرایانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.
هشمین مقاله، با توجه به مواضع و عملکرد اتحادیه اروپا در برابر برنامه‌های هسته‌ای ایران، تحولات رخ داده در این عرصه را مورد ارزیابی قرار داده است.
مقاله بعدی با اتخاذ رهیافتی واقع‌گرا، تاریخچه روابط ایران و فرانسه را در دوران معاصر مد نظر قرار داده و تلاش نموده تا چشم‌انداز این ارتباط را با توجه به رفتارهای پیشین این دو بازیگر، مورد بررسی قرار می‌دهد.
آخرین مقاله کتاب اروپا نیز ضمن بررسی جایگاه اقتصادی اتحادیه اروپا، منافع حاصل از تداوم و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و اروپا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده،‌موانع و مشکلات آن را نیز بازگو می‌کند.