مدرنیته و تجربۀ تجدد در چین



چاپ نخست: آبان ماه ۱۳۹4

شابک:

 1 ـ 230 ـ ۵۲۶ ـ ۹۶۴ ـ ۹۷۸

قیمت: 11500 تومان
 
مدرنیته و تجربۀ تجدد در چین
 
نظارت و اجرا: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران ـ معاونت پژوهشی
تألیف: دکتر ابوالفضل علمائی‌‏فر
کد بازیابی در کتابخانه دیجیتالی دید: D19183B
 
بی‌تردید برآمدن چین در قامت قدرت جهانی و توسعۀ شگرف این کشور در اواخر قرن بیستم، مهم‌ترین اتفاق در روابط بین‌الملل در عصر جهانی شدن به‌شمار می‌رود؛ ازاین‌رو، امروزه بیش‌ازپیش چین و «جامعۀ چینی» و شیوۀ حرکت این کشور به‌سمت توسعه مورد توجه جهانیان قرار گرفته و حجم انبوهی از مطالعات و تحقیقات، در عرصۀ جهانی را به خود اختصاص داده است. دراین‌میان، سهم محققان ایرانی به‌رغم روابط رو به گسترش دو کشور، بسیار اندک است.
دراین‌راستا، تحلیل روند خیزش و تحولات داخلی چین ازمنظر «جامعه‌شناسی توسعه» ازسویی، و مدنظر قرار دادن تحولات بین‌المللی و تأثیرگذاری آن بر جامعۀ چین ازسوی‌دیگر، می‌تواند افق‌های نو و آموزنده‌ای را از فهم چین امروز به‌نمایش بگذارد، بدین‌سان که از تکرار تجربۀ ذی‌قیمت نخبگان و مردم این کشور توسط دیگر جوامع جلوگیری نماید. براین‌اساس، کتاب حاضر تلاشی برای فهم چگونگی ورود مدرنیتۀ غربی به جامعۀ چین و نتیجۀ کنش و واکنش حاصل از آن و ترسیم تصویری روشن از وضعیت چین امروز است.
اثر حاضر که حاصل بیش از دوازده سال مطالعۀ مستمر، تحصیل و زندگی در چین است، گامی درجهت بسترسازی مناسب به‌منظور استفاده از تجربیات این کشور در مسیر حرکت به‌سمت توسعۀ پایدار و کاهش خلأ ناشی از کمبود منابع فارسی مربوط به چین مدرن است. هرچند این اثر را می‌توان کاری در ادامۀ کتاب «اژدهای شکیبا: چین دیروز، امروز، و فردا» تلقی کرد، به‌واقع، چه به‌لحاظ مبانی نظری و چه از منظر تحقیقی، روشی دیگر در بررسی روند تجدد در چین مورد آزمون قرار گرفته است که نقد علمی نقادان آشنا می‌تواند بر غنای آن در چاپ‌های آتی بیفزاید.
هرچند درحدود شش سال صرف پدید آمدن این اثر گردید، بی‌گمان بدون حمایت و همدلی اساتید، چین‌شناسان و دوستانی که بی‌دریغ مرا در نگارش آن یاری کردند، کار به سامان نمی‌آمد؛ ازاین‌رو، در اینجا بر خود واجب می‌دانم از تمام همراهانی که به‌نحوی در شکل‌گیری آن مرا یاری کردند تشکر کنم:
جناب پرفسور جیانگ لی خوا، استادتمام دانشگاه مرکزی چین که در شکل‌گیری طرح اولیۀ کتاب مرا یاری کردند؛ پرفسور شیانگ دی پنگ، استاد و رئیس دانشکدۀ جامعه‌شناسی دانشگاه پیش‌گفته که نزدیک به دو سال در کلاس‌های ایشان حاضر شدم؛ و سرکار خانم لی که مرا با زبان چینی آشنا نمودند.
بیش از دو دهه از زمان آشنایی من با مفهوم توسعه از منظر علمی و درحدود چهارده سال از تمرکز مطالعاتی‌ام بر روی چین می‌گذرد. طی این مدت اساتید، بزرگان و دوستان بسیاری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورمان مرا در شناخت و فهم عمیق‌تر این مفاهیم یاری کردند که قدرشناسانه همواره خویش را وامدارشان می‌دانم. مصاحبت و همکاری با جناب دکتر وردی‌نژاد، افق‌های جدیدی را برای شناخت عمیق‌تر چین به رویم گشود که بی‌گمان در نگاه من به جامعۀ چین و شناخت آن مؤثر بوده است. همچنین، ذکر نام دوست سال‌های دور، جناب دکتر محمودرضا گلشن‌پژوه را که صمیمانه زمینۀ چاپ و نشر این کتاب را فراهم ساخت ضروری می‌دانم و از ایشان و تمام عزیزانی که مرا در سامان یافتن آن یاری دادند سپاسگزارم.
چن ای، چائو جائو لانگ، وانگ خویی، وو خن، و شیائو چانگ، دوستان و هم‌درسان من در چین، و بسیاری دیگر از دوستان هموطن نیز به‌واقع شایستۀ سپاس صمیمانه‌ام هستند. در پایان، تشکر ویژۀ من تقدیم به خانواده‌ام برای همراهی و همدلی فراوانی که در شکل‌گیری این اثر داشته‌اند.