گزیده تحولات جهان 11



چاپ نخست: اسفند 1381

شابک:-

قیمت: ۱۵۰۰ تومان

خرید

 
گزیده تحولات جهان 11
 
نظارت و تدوین: محمودرضا گلشن‌پژوه
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، گزیده تحولات
 
 
در حد فاصل ماه‌های دی و بهمن، شاید تنها اتفاقی که همگان انتظارش را می‌کشیدند، شنیدن خبر آغاز جنگ بین آمریکا و عراق بود. گزارش اولیه بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل به همراه سخنرانی پنجم فوریه «کالین پاول» در شورای امنیت، از سویی دیگر استقرار نزدیک به یک‌صد و پنجاه هزار نیروی آمریکایی با تجهیزات کامل و پیشرفته در منطقه، امکان وقوع این خبر را قوت می‌بخشید. به هر حال بسیاری از صاحب‌نظران معتقد بوده و هستند که ایالات‌متحده در هر وضعیتی رژیم عراق را از سر راه خود برمی‌دارد. آنان این امر را خصوصاً با توجه به صف‌آرایی بی‌سابقه کشورهای جهان، به‌ویژه تعدادی از متحدین غربی آمریکا در مقابل سیاست این کشور در برابر عراق، یک نیاز مبرم و حیاتی برای ایالات‌متحده می‌دانند و معتقدند اکنون مقام‌های آمریکایی در وضعیتی هستند که چاره‌ای جز انتخاب این گزینه نداشته برای حفظ اقتدار و توانمندی خویش در آیندة معادلات جهانی، حتی از روی ناچاری این راه را تا به آخر ادامه خواهند داد.
با این حال در همین مدت، وقایع مهم دیگری در گوشه و کنار جهان به وقوع پیوست که بدین قرارند: تغییرات و تحرکات شتابان در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی ـ اجتماعی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، تداوم بحران میان آمریکا و کره‌شمالی، نقش‌آفرینی‌های نوین کشورهای منطقه همانند ترکیه در تحولات منطقه‌ای، هشدار مقام‌های امنیتی به رشد و گسترش هسته‌های تروریستی در منطقه جنوب شرق آسیا، تشدید درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه و از همه مهم‌تر شکل‌گیری نوعی همدلی نانوشته میان برخی کشورهای مهم جهان ـ همانند روسیه، فرانسه، آلمان و چین ـ در مقابل آمریکا (هرچند بسیاری در تداوم اتحاد و هدف مشترک این گروه از کشورها تردید دارند).
مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی تهران با هدف گسترش پوشش خبری این تحولات و عرضه ٱن‌ها به همراه تفاسیر و تحلیل‌های قابل اتکا از یک‌سو، هم‌چنین ایجاد بانک اطلاعاتی وسیع و به روز از کلیه مطالب و منابع مربوط به علم روابط بین‌الملل برای توانمندسازی هرچه بیشتر محققان و پژوهش‌گران این عرصه در کشور، ماه گذشته پس از تلاش بی‌وقفة سه ساله، موفق به راه‌اندازی نخستین کتابخانه دیجیتالی تخصصی موجود در کشور در زمینة روابط بین‌الملل و علوم سیاسی شد. این کتابخانه در حال حاضر با دارا بودن بیش از هفتادهزار رکورد اطلاعاتی و پوشش روزانه اخبار و تحولات جهان، بررسی پژوهش‌های صورت گرفته در عرصه روابط بین‌الملل، معرفی کتاب‌های جدید، بررسی مقالات مهم، معرفی سمینارهای معتبر بین‌المللی و ده‌ها موضوع دیگر به صورت online در مراحل اولیه اعطای عضویت بوده که امید است با گسترش امکانات خود در آینده‌ای نزدیک، شاهد امکان استفاده کلیة علاقمندان و پژوهشگران، از توانایی‌های بالقوه و بالفعل این کتابخانه باشیم.