محمد بن سلمان و تلاش برای القای تهدیدزا بودن جمهوری اسلامی ایران


در سفر اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به ایالات متحده آمریکا‏ شاهد مصاحبه‌ها‏، موضع‌گیری‌ها ضدایرانی فراوانی بودیم ولی آنچه که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است تلاش گسترده وی برای القای تهدیدزا بودن جمهوری اسلامی ایران است. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که هدف محمد بن سلمان از این اقدام چیست که در پاسخ می‌توان گفت هدف وی ایجاد فضای ضدایرانی و همسویی بیشتر کشورهای دیگر و بسیج منابع برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران است.
براساس راهبردهای جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین دشمنان این کشور محسوب می‌شوند و عربستان سعودی به‌دلیل اقدامات ضدایرانی و همچنین ایجاد اختلال در روند توسعه سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بعد از رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا یکی از اصلی‌ترین دشمنان تعریف‌شده جمهوری اسلامی محسوب می‌شود؛ اما در راهبرد کلان عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران اصلی‌ترین دشمن و تهدید این کشور تعریف شده، به‌همین‌منظور سیاست ضدایرانی را در اولویت‌های خود قرار داده است.
روند رویدادها در منطقه غرب آسیا ازجمله شکست نظامی گروه داعش در پهنه خلافت این گروه تروریستی در سوریه و عراق که جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی در آن داشت و نیز درماندگی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن برای شکست دادن نیروهای انصارالله، موجب شده که عربستان سعودی به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی، و عربستان سعودی بیش‌ازپیش حملات لفظی و فشار خود را متوجه جمهوری اسلامی ایران کند. ازآنجایی‌که عربستان سعودی، ایران را مسئول شکست‌ها و ناکامی‌های منطقه‌ای خود می‌داند، اکنون قصد دارد تا آشکارا جمهوری اسلامی ایران را هدف تهدیدهای نظامی خود قرار دهد و زمینه را برای افزایش فشار نظامی بر ایران فراهم آورد. هرچند مسئولان سعودی مانند قریب به اتفاق کارشناسان امور دفاعی، بر این واقعیت واقفند که توان نظامی این کشور با وجود خریداری حجم عظیمی از تسلیحات پیشرفته برای جنگی همه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران کافی نیست، اما آنها قصد دارند تا با وارد کردن این اتهامات به جمهوری اسلامی ایران زمینه افزایش فشارهای بین‌المللی را فراهم آورند.
عربستان سعودی درصدد القای تهدیدزا بودن جمهوری اسلامی ایران برای منطقه غرب آسیا و جهان است، به‌همین‌منظور ریاض از تمام ابزارهای سیاسی، دیپلماتیک، سازمان‌های بین‌المللی، مالی و رسانه‌ای خود در پیشبرد این هدف استفاده می‌کند. عربستان سعودی به‌خصوص بعد از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، تلاش زیادی کرده است که ایران را از یک حریف به ابرحریف تبدیل نماید. اینکشور با بزرگنمایی تهدیدات، سعی در بسیج منابع و کشورهای همسو، برای تحریک و واکنش جدی به حریف خود است تا دراین‌راستا به ائتلاف‌سازی خود علیه ایران سرعت ببخشد. 
در جمع‌بندی مطالب می‌توان گفت برای عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران حریف منطقه‌ای و ایدئولوژیک محسوب می‌شود و در حالت عادی این امر تهدیدی برای سایر کشورهای منطقه محسوب نمی‌شود و از جانب کشورهای دیگر یک رقابت منطقه‌ای محسوب می‌شود. عربستان سعودی برای همسو کردن این کشورها تلاش زیادی می‌کند که جمهوری اسلامی ایران را از جایگاه یک حریف به ابر حریف و از یک تهدید به یک تهدید بزرگترتبدیل نموده و زمینه را برای همسویی بیشتر و بسیج منابع برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران فراهم سازد.