گزیده تحولات جهان 19


 

 

چاپ نخست: مهر 1382

شابک:-

قیمت: ۱۵۰۰ تومان

خرید

 
تهاجم نظامی هواپیماهای ارتش اسرائیل به خاک سوریه ـ به بهانه تخریب یک اردوگاه آموزشی متعلق به گروه‌های فلسطینی ـ از جمله مهم‌ترین رویدادهای مهرماه ۸۲ بود. این امر که بیانگر اهداف دولت اسرائیل از بهره‌بری حضور نظامی آمریکا در منطقه می‌باشد، معادلات خاورمیانه و نوع تعامل فلسطینی ـ اسرائیلی را در پیچیدگی دوچندان گرفتار ساخت. با این‌حال همسایگان شمالی کشورمان نیز در این مدت، تحولات مهمی را شاهد بودند. مباحث مرتبط با اعزام نیروهای ترک به عراق و واکنش‌های موافقان و مخالفان این امر ـ چه داخل عراق و چه داخل ترکیه ـ فضای شمال عراق را اندکی متشنج ساخت. هرچند به نظر رسید ایالات متحده حتی با وجود موافقت مجلس ترکیه با این اعزام، به‌واسطه هراس از تبعات احتمالی آن در داخل جامعه ملتهب عراق، از پذیرش نیروهای ترک منصرف شد.
از سویی دیگر، انتخاب الهام‌ علی‌اف، به‌عنوان رئیس‌جمهور آذربایجان نیز ـ صرف‌نظر از مباحث طرح شده در خصوص عدم برگزاری انتخابات عادلانه ـ از جمله تحولاتی بود که مطمئناً در آینده، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به سمت و سویی خاص رهنمون خواهد ساخت. نوع تعامل با وارث حکومت حیدرعلی‌اف، یقیناً پیچیدگی‌هایی خواهد داشت که امید است هوشیاری مردان دیپلماسی ایران اسلامی، آن‌را به فرصتی مناسب بدل سازد.
در هر حال در کنار مطالب فوق، ادامه فشار بر ایران جهت توقف فعالیت‌های هسته‌ای، تحولات روزمره عراق و تلاش ایالات متحده برای درگیر ساختن سایر کشورها در گرداب امنیتی این کشور و همچنین رودررویی اوپک با خریداران نفت که به‌واسطه کاهش سقف تولید صورت گرفت ـ هر چند در کارآیی بلندمدت این سیاست تردیدهایی جدی وجود دارد ـ از دیگر رویدادهای مهم صحنه بین‌المللی بود که نوزدهمین شماره از کتاب گزیده تحولات جهان تلاش داشته است تا حد امکانِ خود آن‌ها را مورد بررسی و نقد قرار دهد.