دیپلماسی حج، بیداری اسلامی و معرفی الگوی حکومت اسلامی


دیپلماسی حج، بیداری اسلامی و معرفی الگوی حکومت اسلامی

 
سه‌شنبه 19 مهر 1390
 
 
 
 

چگونه می‌توان از دیپلماسی حج برای معرفی الگوی حکومت اسلامی استفاده کرد؟

حضور سالانه حدود دو میلیون زائر از بیش از 180 کشور جهان برای به جا آوردن اعمال حج تمتع در عربستان سعودی، علاوه بر اینکه این تجمع عبادی را به بزرگ‌ترین نماد وحدت و همدلی امت واحده اسلامی تبدیل کرده، زمینه بهره‌برداری سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی از این مراسم عبادی را نیز فراهم کرده است. به‌طوری که حضور خیل عظیمی از انسان‌های فرهیخته و باایمان و عمدتاً تأثیرگذار و بانفوذ در مراسم حج، آن را به بهشتی برای تبلیغات فرهنگی، سیاسی، و دیپلماسی عمومی تبدیل کرده و تمام کشورهای جهان سعی می‌کنند از تمام ظرفیت‌ها و امکاناتشان برای پیشبرد و دستیابی به اهداف و منافع ملی خود در موسم حج استفاده کنند. به‌عنوان مثال، در سال‌های اخیر کشور چین تلاش کرده است با گسترش روابط خود با عربستان از طریق دیپلماسی حج، ضمن آنکه به بیست میلیون مسلمان ساکن این کشور بقبولاند که دولت کمونیستی چین مخالف مذهب و اسلام نیست و به شورش‌های مسلمانان پایان دهد؛ زمینه بهره‌برداری تجاری از موسم حج و تقویت روند همکاری اقتصادی و حتی امنیتی با عربستان را نیز فراهم کند.


اما آنچه مراسم حج امسال را متفاوت از سال‌های قبل می‌کند و باعث می‌شود تا حج 1390 با حساسیت بیشتری دنبال شود، گسترش امواج بیداری اسلامی و آزادی‌خواهی در کشورهای منطقه است؛ چراکه موسم حج از یک سو فرصتی برای تبادل اطلاعات و استفاده از تجربیات مردم سایر کشورها در پیشبرد امواج بیداری اسلامی و آزادی‌خواهی و رهایی از سلطه حکام مستبد و وابسته است و از سوی دیگر، دولت‌های محافظه‌کاری مانند عربستان نگران از تسرّی امواج بیداری اسلامی در این کشور، نهایت تلاش خود را برای کاهش ارتباط حجاج ملیت‌های مختلف می‌کنند. عامل دیگری که بهار عربی و انقلاب‌های نوپای کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا را تهدید می‌کند، مشکلات طبیعی اقتصادی است که بعد از وقوع انقلاب‌ها به‌وجود می‌آید. این امر دولت‌های سودجوی غربی را که تا دیروز حامی حکام مستبد منطقه بودند، ترغیب کرده است تا با سرمایه‌گذاری و کمک اقتصادی به این کشورها، از خود چهره‌ای انسان‌دوستانه و حامی انقلاب نشان دهند. بدین طریق هم به حضور خود در منطقه برای چپاول منابع انرژی ادامه می‌دهند و هم در راستای سیاست‌های اسلام‌هراسی خود و با کمک در به قدرت رسیدن گروه‌های سکولار به ترویج و اشاعه فرهنگ و ارزش‌های غربی می‌پردازند. مبارزه با این تهدیدات و توطئه‌ها همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هوشیاری حجاج و زائران بیت‌الله الحرام را طلب می‌کند تا با پرهیز از اختلاف و تفرقه‌افکنی و تأکید بر مشترکات مذاهب و عقاید به تقویت وحدت اسلامی و گسترش امواج بیداری اسلامی کمک کنند و به مستکبران و فرصت‌طلبان اجازه بهره‌برداری از اختلافات را ندهند و هم‌صدا با امت واحده اسلامی و همدل و همگام با آنان زمینه ریشه‌کنی اختلافات ساختگی و خارج کردن بیگانگان از منطقه را فراهم آورند.


در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرتی منطقه‌ای، مدعی ام‌القری جهان اسلام و آغازکننده حرکت بیداری اسلامی، و به‌عنوان کشوری که انقلاب سال 1357 آن سرمشقی برای بهار عربی به حساب می‌آید، باید تلاش کند تا با توجه به تجربه سی‌ساله خود در ایجاد نظام اسلامی، افکار عمومی جهان اسلام را نسبت به حقیقت و ماهیت حکومت جمهوری اسلامی و واقعیات و مشکلات جهان اسلام مانند اسلام‌هراسی، مسئله فلسطین و... تنویر نموده به فراخور ظرفیت‌ها و توان خود و با تأکید بر جوهره واحد مذاهب اسلامی به مصداق آیه شریفه «ان هذه امتکم امه واحده» از این فرصت استثنایی نهایت استفاده را برده و با انتقال تجربیات خود به مردم و انقلاب‌های نوپای کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی و نظام برآمده از آموزه‌های اصیل اسلامی را برخلاف هجمه‌های تبلیغاتی مستکبران به‌عنوان یک الگو به امت واحده و کشورهای اسلامی معرفی کند.