بررسی سخنرانی امام خامنه ای (دام ظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس


بررسی سخنرانی امام خامنه ای (دام ظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس[1]

مرکز افق للدراسات والتحلیل السیاسی

جمعه ٧/ ٥/ ٢٠٢١

مقام معظم رهبری به مناسبت روز جهانی قدس با چهره ای پرتو افکن از نور ایمان ظاهر شدند. این یقین و اعتقاد ماست که امام خامنه ای (دام ظله) با نور و حکمت الهی حرکت می کند و با اطمینان کامل از آینده خبر می  دهد. این ایمان و اعتماد مطلق ایشان به خداوند متعال در رفتارها و گفتارهای ایشان کاملا مشخص است و امروز با ضرس قاطع به گونه ای در مورد آینده صحبت کرد که گویا به چشم آن را می بیند ( انهم یرونه بعیدا ونراه قریبا) المعارج 6و7.

سخنان امام خامنه ای (دام ظله) در مورد قدس و فلسطین و سرنوشت آن، ناشی از آرزو و رویا نبود، بلکه صحبت رهبر و مرجع یک امت و جانشین معمار بزرگ انقلاب (قدس) و رهبر جمهوری اسلامی و محور مقاومت است که سمت و سوی تاریخ را تغییر داده و عزت و کرامت اسلام را به آن بازگرداند.

تمام شرایط و نشانه های مادی و نظامی و اجتماعی پیروزی نهایی اسلام اکنون در وجدان و نهاد امام امت (دام ظله) دیده می شود.

ایشان معمولا در صحبت های خود از احتمال و تحلیل استفاده نمی کند، بلکه از جمله های خبری و قاطعانه استفاده می کند. این امر نشان می دهد که ابعاد غیبی و وعده های الهی در سخنان امام خامنه ای (دام ظله) حاضر است و ایشان وعده های الهی را به چشم می بیند.

این ابعاد غیبی در کنار ابعاد مادی و طبیعی، و همچنین تحولات گذشته ی نزدیک و تحولات و رخدادهای روز، همگی در سخنان امام خامنه ای (دام ظله) به مناسبت روز جهانی قدس مشخص بود و ایشان با لحن «خبری» در مورد اتفاقات آینده صحبت می کردند و نه با لحنی که بوی «رویاپردازی و روحیه بخشی» بدهد.

* * * *

بُعد تاریخی:

امام خامنه ای (دام ظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد اقدامات دشمنان اسلام و انسانیت برای تغییر جغرافیا و مقدسات جوامع اسلامی فرمودند: «سیاستهای نظام سرمایه‌داری ظالم و سفّاک، دست یک ملّت را از خانه‌ی خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است.»

ایشان در مورد میهن و خاک آباء و اجدادی می فرماید: «دَه‌ها سال است که این سرزمین پاک در اشغال ناپاک‌ترین و خبیث‌ترین آحاد بشر است؛ شیاطینی که انسانهای شریف را به خاک و خون میکشند و آنگاه با وقاحت به آن اعتراف میکنند. نژادپرستانی که در بیش از هفتاد سال، صاحبان سرزمین را با قتل و غارت و حبس و شکنجه معذّب ساخته‌اند».

* * * *

بُعد غیبی در قضیه ی فلسطین:

همانطور که پیش از این گفتیم، حتمی بودن پیروزی حق اسلامی بر باطل استکبار جهانی که امام خامنه ای (دام ظله) با ضرس قاطع در مورد آن صحبت نمود، از امداد غیبی و وعده های الهی مذکور در قرآن کریم سرچشمه می گیرد. گرچه علامت های تحقق این وعده ها به تدریج در حال نمایان شده است و امام بزرگوار (دام ظله) با چشم بصیرت آنها را می بیند. بصیرت یک رهبر و عالم ربانی که قرآن را با تدبّر مطالعه کرده و از چشمه ی گوارای آیات و احکام آن نوشیده است. این بصیرت عمیق در کنار تاریخ شناسی و تجربه های شخصی از تحولات مهم معاصر، و مشارکت ایشان در ساختن این تاریخ اسلامی متجدد به عنوان رهبر محور مقاومت، همگی باعث شده است که نگاه ایشان به وضعیت حال حاضر و آینده ی جهان اسلام، نگاهی دقیق و برگرفته از واقعیت های عقیدتی و تاریخی باشد.

هنگامی که رهبر معظم انقلاب (دام ظله) وعده ی زوال اسرائیل تا 25 سال آینده را می دهد، این وعده با توجه به وعده های متعدد الهی است که پیش از این به واقعیت پیوسته اند.

محور مقاومت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد، به خودی خود یک معجزه ی الهی به شمار می رود. چه نفس پیروزی انقلاب اسلامی و چه پیروزی های محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی که در تمام جبهه ها و زمینه ها محقق شده است. بزرگمردان محور مقاومت بنده هایی هستند که خداوند در قرآن کریم در مورد آنها فرموده است: «فاذا جاء وعد الآخرة لیسؤا وجوهکم ولیدخلوا المسجد کما دخلوه اول مرة ولیتبروا ما علوا تتبیرا» و هنگامی که وعده دوم فرا رسد، (آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر می‌شود؛ و داخل مسجد (الاقصی) می‌شوند همان گونه که بار اول وارد شدند؛ و آنچه را زیر سلطه خود می‌گیرند، در هم می‌کوبند. (اسراء:7)

* * * *

بُعد مادی در پیش بینی های رهبری:

امام خامنه ای (دام ظله) در این سخنرانی و پیش بینی پیروزی محور حق بر رژیم صهیونیستی فقط به ابعاد غیبی و وعده های الهی اکتفا نکرد، بلکه ایشان همیشه و در مناسبت های گوناگون در مورد «انتظار سلبی» به معنای انتظار همراه با سکوت و سکون و انزوا به بهانه ی انتظار فرج هشدار می دهد.

رهبری همیشه بر ضرورت ورود به میدان و آماده شدن برای جنگ از طریق فراهم کردن تمام مستلزمات آن بخصوص اقتدار نظامی و تکنولوژی ـ و البته توکل بر خدا ـ تاکید می کند. همانطور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: (اعقلها وتوکل ).

لذا اعتقاد رهبری مبنی بر حقیقت پیروزی محور مقاومت بر دشمنان پس از توکل به خدا، و توانایی های نظامی مقاومت که گاهی بالاتر از توانایی های نظامی دشمنان است، امری است که در واقعیت کاملا مشخص است و تجربه های سال های اخیر این واقعیت ها را برای همه آشکار کرده است. ایشان در این مورد می فرماید: «موازنه‌ی قوا به نفع فلسطینی‌ها بشدّت تغییر کرده است؛ دشمن صهیونیست سال به سال ضعیف‌تر شده است؛ ارتشش که خود را «ارتشی که هرگز شکست نمیخورد» معرّفی میکرد، امروز پس از تجربه‌ی [جنگ] ۳۳ روزه در لبنان و تجربه‌ی [جنگهای] ۲۲ روزه و ۸ روزه در غزّه، به ارتشی که «رنگ پیروزی را نخواهد دید» تبدیل شده است.»

امام خامنه ای (دام ظله) همچنین در این زمینه فرمودند: «در نقطه‌ی مقابلِ روند نزولی رژیم، افزایش توانایی‌های جبهه‌ی مقاومت، بشارتِ آینده‌ی درخشان است: افزایش قدرت دفاعی و نظامی، خودکفایی در ساخت سلاحهای مؤثّر، اعتماد به نفس مجاهدان، خودآگاهی روزافزون جوانان، گسترش دایره‌ی مقاومت به سراسر کشور فلسطین و به بیرون از آن، خیزش اخیر جوانان در دفاع از مسجدالاقصی، و انعکاس توأمانِ مجاهدت و مظلومیّت ملّت فلسطین در افکار عمومیِ بسیاری از مناطق جهان.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مقام مقایسه میان جبهه ی مقاومت در گذشته و وضعیت امروز آن که شاهد پیشرفت های بزرگی در موازنه ی قدرت و توانایی نظامی است، فرمودند: «جوان فلسطینی یک روز با پرتاب سنگ از خود دفاع میکرد و امروز با پرتاب موشکِ نقطه‌زن به دشمن پاسخ میدهد.»

چینش این واقعیت های معنوی و غیبی و مادی در واقعیت باعث شد که رهبر معظم در این مورد قاطعانه این پیش بینی را مطرح کند که: «من قاطعانه میگویم: این تلاشها به جایی نخواهد رسید؛ حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.»

* * * *

مسئولیت تضامنی امت اسلامی:

پس از اینکه رهبری معظم بیان نمودند که فلسطین و قدس یک قضیه ی انسانی و اسلامی است که در قلب مقدسات مسلمانان قرار دارد، و قرآن کریم این سرزمین مبارک را مقدس دانسته و از آن به نام «الارض المقدسه» نام برده، لذا و با توجه به این سخنان امام خامنه ای (دام ظله) تمام علما و مراجع اسلامی و حتی روحانیون مسیحی موظف به «تحریم شرعی عادی سازی» هستند.

ایشان همچنین نخبگان فرهنگی و آزادگان جهان را مسئول شرح نتایج خیانت عادی سازی برای مردم می داند که آن را یک خیانت بزرگ و خنجری از پشت به فلسطین توصیف نمودند.

مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه قضیه ی فلسطین یک قضیه ی عقیدتی اسلامی و انسانی و یک مظلومیت بزرگ است، مراجع و علما و نخبگان و فرهیختگان امت اسلامی را دعوت کردند که مسئولیت شرعی و قانونی و اخلاقی خود را در برابر فلسطین به عهده بگیرند.

* * * *

تاثیرات رژیم صهیونیستی بر امنیت و ثبات فلسطین و ملت های منطقه:

امام خامنه ای (دام ظله) تمام مصیبت های ملت فلسطین و ملت های مسلمان را به وجود این رژیم تروریستی مرتبط دانسته و می فرماید: «سرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. مبارزه با این رژیم سفّاک، مبارزه با ظلم و مبارزه با تروریسم است؛ و این وظیفه‌ای همگانی است.»

این مسئولیت همگانی همه ی ما را بر آن می دارد که: «جایگاه خود در این حرکت سراسری را بیابیم و نقش ایفا کنیم. این است آن چیزی که کید دشمن را باطل میکند و برای این وعده‌ی الهی: اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَـفَروا هُمُ المَکیدون» (طور، آیه‌ی ۴۲)

این وظیفه و حرکت سراسری که رهبری معظم به آن اشاره فرودند، عناصر مهمی دارد که عبارتند از:

1- ضرورت همبستگی مقاومت فلسطینی در داخل مرزهای فلسطین، که خط مقدم مبارزه با دشمن است. استقامت این گروه ها به قضیه ی فلسطین روح و زندگی جدیدی می بخشد و امت اسلامی را برای حمایت و دفاع از آن تشویق می کند.

2- حمایت جهانی از مجاهدین فلسطینی:

این حمایت شامل حمایت های مادی و معنوی می شود. هنگامی که ملت و مقاومت فلسطین احساس کنند که قضیه ی آنها، مورد توجه امت و عقیده و دین است و آنها نماینده ی کل امت اسلام در دفاع از این آرمان هستند، جهاد و روحیه ی آنها در مبارزه با اشغالگران مضاعف خواهد شد.

3- مقام معظم رهبری به یک نکته ی بسیار مهم اشاره کردند که همان «وحدت ملت فلسطین» و «وحدت امت اسلامی» و محور مقاومت در مقابل زورگویی و اشغالگری و استکبار است. ایشان وحدت را «بزرگترین سلاح فلسطینی» توصیف نمودند.

وحدت اسلامی به طور کلی و بخصوص در مورد فلسطین و قدس تا جایی اهمیت دارد که امام خمینی (قدس) نیز بارها و بارها بر آن تاکید کرده و یک هفته ی کامل را به عنوان «هفته ی وحدت» نامگذاری کردند تا علما و مراجع و نخبگان و فرهیختگان امت اسلامی در این هفته گردهم آمده و مشکلات و چالش های جهان اسلام را بررسی کرده و اختلافات فقهی و فکری خود را کنار بگذارند. چرا که دشمنان بیشترین استفاده را از این اختلافات می برند.

امام خمینی (قدس) برای تبیین اهمیت وحدت در پیروزی امت اسلام بر دشمن صهیونیستی می فرماید: «اگر مسلمین مجتمع بودند هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می ریختند او را سیل می برد». اگر یک میلیارد و پانصد میلیون نفر مسلمان متحد شوند، هرگز غده ای سرطانی به نام اسرائیل باقی نخواهد ماند که بتواند سرزمین مقدس را غصب کرده و مقدسات اسلامی را هتک حرمت کند. به همین دلیل مقام معظم رهبری امام خامنه ای (دام ظله) در مورد وحدت فرمودند: «امروز وحدت، بزرگ‌ترین سلاح فلسطینی‌ها است.»

والحمد لله رب العالمین

 

 

[1] اصل این یاداشت به زبان عربی توسط دکتر العطوانی مدیر مرکز افق للدراسات والتحلیل السیاسی برای موسسه ابرار معاصر تهران به رشته نگارش در آمده است. ترجمه این متن به فارسی توسط موسسه ابرار معاصر تهران و برای استفاده مخاطبان انجام شده است.