آشنایی با کشورهای اسلامی (۲): مالزی



چاپ نخست: بهمن ماه ۱۳۸۳

شابک:۹ ـ ۴۶ ـ ۸۶۸۰ ـ ۹۶۴

قیمت: ۱۲۰۰ تومان

خرید

 
آشنایی با کشورهای اسلامی (۲): مالزی
 
نظارت و تدوین: محمدهادی فلاح‌زاده
گردآوری: مهدی اسکندریان، قاسم سیمیاریان، حسن سعید کلاهی
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، کتاب آشنایی با کشورهای اسلامی
کدبازیابی در کتابخانه دیجیتالی دید: BB00020051002471509
 
شماره نخست «آشنایی با کشورهای اسلامی» با معرفی کشور جمهوری عربی مصر، با برخی کاستی ها که لازمه گام‌های آغازین هر تلاش و حرکتی است با یاری خداوند نشر یافت. اکنون در دومین گام، به بازشناخت یکی دیگر از کشورهای اسلامی، یعنی کشور مالزی می‌پردازیم:

بیشتر مردم مالزی مسلمان‌اند و مذهب رسمی آن اسلام است. این کشور که از کشورهای مهم در شرق آسیا است، به دلیل تحولاتی که در چند ساله اخیر در ابعاد فرهنگی و اقتصادی داشته، برخی نظریه‌پردازان اقتصادی و فرهنگی را به سوی خود کشانده و موجب شده است که آنان، مالزی را به‌عنوان الگو، البته الگوی نسبی برگزینند؛ به این دلیل که توانسته است با حفظ اسلامیت، سیاست باز اقتصادی را درپیش بگیرد و پیشرفت‌های مهمی را به‌دست آورد.


لیکن باید بدانیم که کشور مالزی علی‌رغم رشد و پیشرفت‌های اقتصادی که داشته، آسیب‌هایی در حوزه فرهنگ، به‌ویژه در فرهنگ اسلامی که فرهنگ عامه مردم این کشور است، بر پیکرش وارد شده و فرهنگ ضد اسلامی غرب در این سرزمین در حال گسترش است.


در سوی دیگر علی‌رغم آزادی‌های نسبی که شهروندان و پیروان ادیان و مذاهب در این کشور دارند، تشیع که از مذاهب مهم جهان اسلام می‌باشد و در برهه‌ای از زمان، احکام این مذهب در محاکم مالزی مورد استناد بوده است، امروز مورد بی‌مهری قرار گرفته و جمعیت شیعه نمی‌توانند آزادانه به انجام اعمال خویش بپردازند. بسی جای شگفتی است که پیروان دیگر ادیان، حتی ادیان الحادی، صاحب معبد و پرستشگاه‌اند و با آزادی در ترویج عقاید خود می‌کوشند و در مواردی حمایت نیز می‌شوند! ولی پیروان مکتب تشیع نه تنها از این آزادی برخوردار نیستند بلکه قادر به انجام اعمال مذهبی در یک مکان رسمی هم نیستند.


امیدواریم اکنون که ملت مسلمان ایران و پیروان مکتب تشیع با دیده مثبت به سیاست‌های حاکمیت کنونی مالزی می‌نگرند، حاکمان و مسئولان مالزی نیز در نگرش منفی خود نسبت به شیعیان تجدیدنظر کنند تا شاهد روح برادری و اخوت میان دولت و ملت مسلمان مالزی که از دوستداران اهل بیت هستند با جوامع مسلمان به‌ویژه شیعیان باشیم.