موازنه تهدید علیه اسرائیل: پیامد جنگ 8 روزه


موازنه تهدید علیه اسرائیل: پیامد جنگ 8 روزه

 
شنبه 18 آذر 1391
 
 

رفتارهای خارجی یک کنشگر در سطح نظام بین‌الملل یک‌بعدی و تک‌عاملی نیست. برای هر رفتاری دلایل مختلفی در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌توان برشمرد.
تهاجم اخیر اسرائیل به غزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. اسرائیل در کنار دلایل دخیل تلاش کرد به پاره‌ای از منافع منطقه‌ای که در اثر تحولات خاورمیانه دچار تحول بنیادین گشته بود، دست یابد.
شکل‌گیری بهار عربی و تغییرات ژئوپلیتیک ناشی از آن محیط پیرامونی این کشور را دستخوش دگرگونی‌های سیاسی و امنیتی کرد. به نحوی که سران صهیونیستی شاهد نشانه‌هایی از برهم خوردن توازن قدرت بعد از جنگ شش روزه در دهه1960 هستند. (شکست اعراب در این جنگ سبب پناه بردن مصر از اردوگاه شرق به بلوک غرب و به موازات آن شکل‌گیری توازن قوا به نفع اسرائیل در منطقه شد).
لذا، بسیاری از کارشناسان حمله اسرائیل را واکنش این کنشگر برای اعاده وضع سابق در محیط پیرامونی خود و نیز طراحی جنگ کوچک مقیاس با ایران در خاک غزه در نظر می‌گیرند. به طوری‌که پایگاه صهیونیستی دبکا فایل ـ نزدیک به موساد ـ در گزارشی جنگ غزه را کودتایی علیه ایران می‌داند.
رهبران ایران نیز با تجربه‌ای که از جنگ‌های33 و 22روزه آموخته بودند، از چالش فوق به خوبی یک فرصت ساخته‌اند و با تایید کمک تسلیحاتی به گروه‌های مقاومت، مقدمات شکل‌گیری توازن وحشت علیه اسرائیل را دنبال نمودند. پیروزی 8 روزه جریان مقاومت، طرح‌های استراتژیست‌های اسرائیلی را با شکست کامل روبرو ساخت به طوری‌که حماس برای اولین بار موفق شد به عنوان یک نیروی نظامی عربی در برابر ۱۵۰۰ پرواز ویران‌کننده نیروی هوائی اسرائیل به مناطق پرجمعیت غزه ایستادگی و تقریباً به همین تعداد موشک به سمت مراکز جمعیتی اسرائیل شلیک کند. هم‌اکنون روشن شده که ۴۲۰ موشک فلسطینی به اسرائیل اصابت کرده و این رکورد قابل توجهی در پاسخگوئی به تجاوزات اسرائیل و آسیب‌پذیری فن‌آوری 11میلیاردی گنبد آهنین اسراییل در مقابل موشک‌های کوتاه‌برد است.
 به تعویق انداختن آتش‌بس پیشنهادی اسرائیل از روز دوشنبه ۱۹ نوامبر تا روز چهارشنبه ۲۱ نوامبر نشان‌دهنده اعتماد به‌نفس جنگجویان حماس و میزان بالای ذخایر تسلیحاتی و موشکی آنهاست. مشخصاً این سطح بازدارندگی ایجادشده به عنوان مهمترین پیامد جنگ غزه میان گروه‌های فلسطینی و اسراییل در سطحی وسیعتر میان ایران و اسراییل به عنوان رژیمی که در سال‌های اخیر همواره سخن از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌زده نیز تسری می‌یابد. تا جایی‌که زبیگنیو برژینسکی مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در نشست «شورای ملی آمریکا و ایران» در انجمن کنترل تسلیحات می‌گوید: «در صورت حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، آمریکا مانند یک الاغ احمق با آن همراهی نخواهد کرد.» وی در ادامه با تاکید بر راه‌حل دیپلماتیک معتقد است: «طرح حمله احتمالی به ایران بدترین گزینه است».
 

مقاومت 8 روزه نمایش قدرت جمهوری اسلامی در محور مقاومت بود و این نمایش قدرت بر پرستیژ سیاسی و نظامی ایران افزوده است و معادله جدیدی را در مقابل جبهه غربی ـ عربی ایجاد نمود. به طوری‌که «جان بولتون» ـ نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل ـ که معمولاً مواضعی رادیکال و جنگ‌طلبانه علیه ایران دارد را در مصاحبه با فاکس‌نیوز معترف به نکات زیر کرده است:
1ـ تحلیل جنگ غزه به‌وضوح نشان می‌دهد قدرت ایران بیش از گذشته افزایش پیدا کرده است.
 2ـ جنگ غزه علاوه بر نمایش قدرت ایران، آزمونی خوب برای موشک‌های ایرانی بود.
 3ـ توازن قدرت در منطقه به نفع ایران است.
این در حالی است که یک روز قبل از آن مقام معظم رهبری نیز تاکید بر دست برتر جمهوری اسلامی در منطقه داشتند.
در این شرایط، مولفه جدیدی در معادله قدرت منطقه‌ای وارد می‌شود که ماحصل آن حرکت جمهوری اسلامی در گذار از موازنه قوا به موازنه تهدید خواهد بود.
نکته مهم آن است که این توازن فقط در چارچوب نظامی و امنیتی شکل نگرفته بلکه تقارن زمانی این جنگ با بیداری اسلامی در منطقه (که نشان از اشتباه استراتژیک اسرائیل در زمانبندی آغاز جنگ است) سبب گردید جبهه مقاومت با محوریت ایران برنده جنگ‌های سایبری که همزمان با مناقشه نظامی رخ می‌داد نیز باشد به طوری‌که راشاتودی ادعا کرد: جنگ غزه، اولین جنگی است که به «شبکه اجتماعی توئیتر» هم کشیده شد. ارائه اخبار جنگ از سوی مقاومت اسلامی و ارتش صهیونیستی به جنگی در عرصه «روزنامه‌نگاری مدنی» (Civil Journalism) تبدیل شد تا در این میان، برچسب «غزه در آتش»، 10 برابر برچسب «اسرائیل در آتش» مخاطب پیدا کرده و برچسب «برای غزه دعا کنید»، 20 برابر برچسب «برای اسرائیل دعا کنید» طرفدار داشت که مبین توجه بیشتر افکار عمومی جهانی و سنگینی کفه ترازو در جنگ نرم و عرصه کارزار رسانه‌ای نیز به نفع جبهه مقاومت است.
با این شرایط، پیش‌بینی منسوب به هنری کیسینجر که تصریح می‌کند تا 10سال دیگر اسرائیلی در کار نخواهد بود، رویایی است که بیش از پیش جامه واقعیت بر تن می‌کند.