گزیده تحولات جهان 5



چاپ نخست: بهار 1381

شابک:-

قیمت: 1000 تومان

خرید

 
گزیده تحولات جهان 5
 
نظارت و تدوین: محمودرضا گلشن‌پژوه
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، گزیده تحولات
 
 
همان‌طور که در شماره‌ی قبل اشاره شد، کتاب گزیده تحولات جهان با افزایش کمی و کیفی مطالب خویش، تلاش دارد ضمن انجام رسالت اولیه‌ی خود مبنی بر اطلاع‌رسانی صحیح و همه‌جانبه نسبت به مهمترین رویدادهای جهان، سهمی در خور رویکرد نیز در افزایش و گسترش ادبیات روابط بین‌الملل و علوم سیاسی در سطح جامعه برعهده گیرد. وجود سه بخش جدید نگاهی به تحولات جهان، نشست‌ها و همایش‌ها و همچنین مقالات، در راستای تحقق این اهداف بوده است.
بخش نگاهی به تحولات جهان، چکیده‌ای از فعالیت هفتگی شورا در نظارت و بررسی مهم‌ترین تحولات عرصه‌ی بین‌الملل است که شکل کامل‌تر آن به همراه متن کامل خبر، محورهای اساسی و منابع مورد استفاده در شمارگانی محدود تهیه و بر حسب سفارش، به مراکز مختلف ارسال می‌گردد. رویدادهای مطرح شده در این شماره، وقایع اتفاق افتاده در حد فاصل اول تا بیستم تیر ماه را پوشش داده و در تهیه‌ی آن از منابعی همچون A.B.C, C.N.N, V.O.A, B.B.C و نشریات New York Times, Washington Post, Guardian, Ha’aretz و... استفاده شده است.
در بخش نشست‌ها و کنفرانس‌های این شماره نیز، جمع‌بندی دو نشست کارشناسی در خصوص تهاجم احتمالی آمریکا به عراق و همچنین سناریوهای ممکن در منازعه‌ی اسرائیلی ـ فلسطینی که مؤسسه تهران برگزار کرده بود، آمده است. ضمن آنکه چهار مقاله از مقالات طرح شده در این نشست‌ها و یا مرتبط با آنها نیز در بخش مقالات کتاب گنجانده شده است.
در بخش رویدادهای تحلیلی ـ خبری این شماره نیز، تعداد سیزده عدد گزارش از کارشناسان شورا آورده شده که تهیه‌کنندگان آن عبارت‌اند از:
گروه آسیا: آقای پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل آسیا و شبه‌قاره
گروه آمریکا و اروپا: آقای امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا
آقای مهدی اسکندریان، کارشناس مسائل اروپا
گروه خاورمیانه: آقای مجید یونسیان، کارشناس مسائل خاورمیانه
 خانم سهیلا محمدیان، کارشناس مسائل ترکیه
 آقای علی قاسمی، کارشناس مسائل ترکیه
 آقای رامین ندیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه
امید است با عنایت پروردگار و راهنمایی‌های خوانندگان گرامی، بتوان ضمن هرچه پربارتر کردن مطالب این مجموعه، گامی شایسته در راستای افزایش آگاهی‌ها و رشد و اعتلای جمهوری اسلامی ایران برداشت.