دعاوی ایران؛ بررسی کمک‌ها و حمایت‌های غرب به‌ویژه آمریکا از صدام حسین در جنگ تحمیلی



چاپ نخست: مرداد ماه ۱۳۸۳

شابک:۱ ـ ۹۵ ـ ۵۹۱۰ ـ ۹۶۴

قیمت : ۴۳۰۰ تومان

خرید

 
دعاوی ایران؛ بررسی کمک‌ها و حمایت‌های غرب به‌ویژه آمریکا از صدام حسین در جنگ تحمیلی

انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، کتاب تخصصی
 
تجاوز آشکار ارتش عراق به خاک ایران اسلامی در واپسین روز تابستان سال ۱۳۵۹، واقعه‌ای است که تلخی آن هیچ‌گاه از ذهن و خاطره ما پاک نخواهد شد. ده‌ها هزار شهید، جانباز و مفقودالاثر از خالص‌ترین و پاک‌ترین جوانان ایران به همراه صدمات جبران‌ناپذیر اقتصادی، ثمرة افزون‌طلبی و تمایلات شیطانی فردی بود که داعیه و سودای خام رهبری منطقه را در سر می‌پرورانید.

از همان ابتدا نیز آشکار بود که حمایت، کمک و ترغیب برخی کشورهای غربی خصوصاً ایالات متحده آمریکا، صدام را در این تصمیم، جری‌تر نموده است. شاید آنچه که ایران اسلامی در تمام مدت ۸ سال دفاع مقدس فریاد زد و تلاش نمود تا پرده از روی حقایق بردارد، تاکنون گوش شنوایی نداشته؛ اما اکنون که چرخ سرنوشت، تنها پس از چند سال، بارها عراق و آمریکا را در مقابل هم قرار داده؛ اندک اندک وجدان عمومی و بیدار جهانی دریافت که مظلومیت فروخورده دلیرمردان ایران تا چه اندازه عمیق و واقعی بوده است.


کتاب حاضر در دو بخش تلاش می‌نماید تا اندکی از حقایق و ناگفته‌های حمایت بی‌دریغ غرب از صدام حسین را آشکار سازد. در بخش نخست، با روایتی داستان‌گونه و جذاب اما مستدل مواجه می‌شویم که حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آمریکاییان، ایتالیایی‌ها و بازرگانان آمریکای لاتین را از صدام به نظاره می‌نشیند و این بخش در پایان به جنگ خلیج‌فارس و انهدام ماشین نظامی صدام از سوی همین حامیان ختم می‌شود. در بخش دوم نیز چهار مقاله به شکلی مبسوط تلاش دارند تا از جنبه‌های توصیفی و حقوقی، حجم و شیوه کمک غرب به صدام حسین را مورد ارزیابی قرار دهند. افشای شیطنت‌های سودجویانه برخی از این کشورها همچون فرانسه در این مقالات به وضوح قابل رویت است.


در پایان ذکر یک نکته خالی از لطف نمی‌باشد. مطمئناً مطالعه این کتاب حسی توامان از غم و شادی را برای خواننده به ارمغان خواهد آورد. غم به‌واسطه آن‌که با مطالعه فصول ابتدایی کتاب و مشاهده حجم عظیم حمایت غرب از صدام، ناخودآگاه چشمان انسان بر مظلومیت ایران و ایرانی به اشک می‌نشیند و شادی از‌آن جهت که در فصول پایانی بخش اول، به وضوح مشاهده می‌شود که تمامی افراد دخیل در تسلیح عراق در مدت زمانی کمتر از ده سال، مکافات جنایات خود را در همین دنیا پس داده‌اند و ظاهراً هم‌اکنون نیز این سعادت نصیب ملت سرافراز ایران شده که با چشمان خود بار دیگر این سنت راستین الهی را شاهد باشند: تصویر سردار قادسیه دستبند بر دست با چهره‌ای آشفته در برابر محکمه‌ای عراقی از یکسو و وجدان بیدار میلیون ها ایرانی و عراقی از سویی دیگر ...