گزارش متقاضیان جذب و همکاری در موسسه ابرار معاصر تهران



   مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران طی فراخوانی جهت جذب پژوهشگر در دی ماه 1398، از میان دانشجویان و فارغ التحصیلان دوره دکتری و فارغ‌التحصیلان دورة کارشناسی ارشد مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح کشور دعوت به عمل آورد. در بازه زمانی اعلام شده (تا خردادماه 1399) تعداد 123 متقاضی جهت همکاری و جذب در موسسه ابرار معاصر تهران رزومه خود را ارسال کردند. مؤسسه در گام اول بعد از انتخاب رزومه‌ها براساس سابقة پژوهشی، طی یک مکانیزم روشن و با ارائه موضوعات مشخص جهت نگارش گزارش‏های راهبردی، تلاش کرد قدرت نگارش پژوهش‌های سیاستگذارانه منتخبین دور اول ارزیابی پژوهشگران را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

این متن درصدد ارائه گزارشی از وضعیت کلی مشارکت کنندگان و اقدامات موسسه ابرار معاصر در این ارتباط است.

اطلاعات کلی

   از 123 روزمه ارسالی تعداد 46 نفر خانم‌ها و 77 نفر را آقایان تشکیل می‌دهند. که با این احتساب 63 درصد از آن‌ها طبق نمودار جمعیت مردان است و 37 درصد جمعیت زنان هستند. (نمودار 1)

 نمودار (1) مقایسه نسبت جنسیتی متقاضیان

  از نظر میانگین سنی همانگونه که در نمودار شماره (2) نشان داده شده است، متقاضیان مذکور به صورت کلی از سه دهه 50، 60 و 70 هستند و میانگین سنی آنان 36 سال است که طبق نمودار، کسر بزرگی از این تعداد، متعلق به دهه 60 هستند و بعد از آن دهه 50 و 70 به ترتیب جای می‌گیرند. همچنین از نظر ملیت همه پژوهشگران به جز یک پژوهشگر اهل افغانستان، ایرانی بوده‌اند.

نمودار (2) مقایسه میانگین سنی متقاضیان

اطلاعات مدارک تحصیلی

تمام متقاضیان فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دانشجو یا فارغ‏التحصیل دکتری هستند. با این حال در سه نمودار بعدی اطلاعات مربوط به مدرک تحصیلی، رشته‌های تحصیلی‌ متقاضیان و دانشگاه محل تحصیل نیز بررسی شده است.

نمودار (3)  مقایسه مدرک تحصیلی متقاضیان

 

نمودار (4): مقایسه نسبت جنسیت متقاضیان و مقطع تحصیلی

  همان‌گونه که در نمودار (3) مشاهده می‌شود، 62 درصد از متقاضیان دارای درجه دکترا و یا دانشجوی دکترا هستند و 38 درصد از آن دانشجوی ارشد هستند. در نمودار شماره (4) اما به‌طور ریزتر با اضافه کردن متغیر مردان و زنان درصدسنجی شد که نتیجه آن عموماً متوازن بود به‌جز آنکه درصد آقایان دارای مدرک دکتری بالاتر بود.

   همان‌گونه که در نمودار (5) مشاهده می‌شود بیش‌تر متقاضیان دانشجو یا فارغ‏التحصیل رشته‌های روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و مطالعات منطقه‌ای یا زیرشاخه‌های آنان بوده‌اند. در سایر رشته‌ها به فاصله بیشتری دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های حقوق، علوم اقتصادی و الهیات از متقاضیان جذب در این موسسه بوده‌اند.

نمودار(5) مقایسه رشته و مقطع تحصیلی متقاضیان

با توجه به نمودار (7) که در ذیل قابل‌مشاهده است، بیشترین فراوانی مقاضیان به ترتیب در دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، علامه طباطبایی و شهید بهشتی مشغول به تحصیل بوده‌اند. لازم به ذکر است که از میان متقاضیان حدود 3 نفر در مقطع دکتری خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند.

 

ردیف

مرکز دانشگاهی

تعداد

1

دانشگاه تهران

22

2

مجموعه دانشگاه‌های آزاد اسلامی

19

3

دانشگاه علامه طباطبایی

17

4

سایر مراکز دانشگاهی

15

5

دانشگاه شهید بهشتی

11

6

دانشگاه تربیت مدرس

8

7

دانشگاه خوارزمی

6

8

مجموعه دانشگاه‌های قم

5

9

دانشگاه شاهد

4

10

دانشگاه اصفهان

4

11

دانشگاه گیلان

4

12

دانشگاه یزد

3

13

دانشگاه امام صادق (ع)

2

14

دانشگاه رازی

2

 

اطلاعات افراد منتخب در ارزیابی اولیه

   بعد از بررسی ویژگی‌های متقاضیان در ارزیابی‌های گوناگون از طرف مؤسسه ابرار معاصر تهران، مؤسسه اقدام به همکاری با برخی از این متقاضیان با توجه صلاحیت‌ علمی شان در قالب نوشتن گزارش‌های اندیشکده‌ای در موضوعات تخصصی کرد. تعداد 28 نفر از متقاضیان در این دوره موفق به همکاری با موسسه شده‌اند. از این 28 متقاضی در این دوره 10 نفر از خانم ها و 18 نفر آقایان متولد دهه شصت هستند.

نمودار (6) مقایسه نسبت جنسیتی افراد ارزیابی شده دور اول

نمودار (7): تفکیک افراد ارزیابی شده در دوراول براساس رشته تحصیلی

   در ارتباط با اطلاعات علمی آنان در این بخش صرفاً به رشته مقطع دکتری آن‌ها پرداخته می‌شود. مطابق نمودار(7) نشان داده‌شده است که همکاران در این بخش در رشته روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و... تحصیلات دارند و یا مشغول به تحصیل در این رشته‌ها هستند.

 

جمع‌بندی

مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران با اتکا به تجربه بیست و یک ساله در عرصه پژوهش‌های حوزه روابط بین‌الملل، سیاست خارجی، مطالعات استراتژیک و امنیتی دارای یک حلقه نخبگانی قابل توجه از اساتید، پژوهشگران و مترجمان این حوزه است. اما دارا بودن این حلقه نخبگانی وسیع و در عین حال کیفی، باعث نشده تا از حضور پژوهشگران جوان و اندیشه‌های نو استقبال نکند. بنابراین همواره تلاش بر این بوده با فراخوان‌های منظم در یک فرصت برابر از پژوهشگران و دانشجویان مستعد این حوزه دعوت به همکاری کند.

بدون‌شک اضافه شدن نیروهای کیفی به بدنه پژوهشی این مؤسسه بر توانایی اثرگذاری مطلوب مجموعه اضافه خواهد کرد. چنانچه پیش از این پژوهشگرانی از این مؤسسه توانسته‌اند با درخشش در حوزه اندیشکده‌ای و پژوهش در همکاری با ابرار، در سایر بخش‌های آموزشی، اجرایی و پژوهشی کشور مشغول به کار شوند. تنها نکته قابل توجه در ارزیابی و حضور اندیشه‌های نو و جدید در حلقه نخبگانی موسسه دارا بودن توانمندی پژوهش با الزامات مدنظر یک مؤسسه مطالعاتی با جایگاه مشورتی در کشور است. نکته‌ای که شاید ازعمده‌ترین دلایل معذوریت مؤسسه برای آغاز یا ادامه همکاری با بخش زیادی از متقاضیان شرکت کننده در فراخوان سال 1398 بود. از این‌رو، از متقاضیان و علاقمندان به فعالیت در مؤسسه یا همکاری با مؤسسه ابرار معاصر تهران درخواست می‌شود با اطلاع و آگاهی از الزامات این نوع پژوهش‌ها، پیشنهادات همکاری در حوزه‌های تخصصی مدنظر خود را به آدرس اعلام شده در سایت مؤسسه ارسال کنند.