گسل‌های منازعه در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی



چاپ نخست: اسفند 1382

شابک:-

قیمت : ۴۰۰۰ تومان

خرید

 
گسل‌های منازعه در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی

مترجمان: محمودرضا گلشن‌پژوه، عباس کاردان و حسن سعید کلاهی خیابان
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، کتاب تخصصی
 
مؤسسه تحقیقاتی رند (RAND) که یکی از باسابقه‌ترین و تأثیرگذارترین مجموعه‌های پژوهشی ایالات متحده در زمینه روابط بین‌الملل و امور امنیتی می‌باشد، در سال ۲۰۰۱ به سفارش بخش اطلاعاتی ارتش آمریکا، تحقیقی جامع را پیرامون مناطق آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی آغاز نمود. با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر و تبعات بعدی آن ـ خصوصاً جنگ ایالات متحده در افغانستان ـ اهمیت این پژوهش دوچندان شد؛ به ویژه آن‌که مناطق آسیای مرکزی و قفقاز به‌واسطه نزدیکی به محیط عملیاتی آمریکا و در مقیاسی وسیع‌تر، به جهت تغییر نگرش امنیتی این کشور، از اهمیتی بسیار برخوردار شده بودند.
 
بنابراین پروژه «منابع منازعه در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی» که در ابتدا جهت یاری رساندن به تحلیل‌گران اطلاعاتی ارتش آمریکا جهت ارتقای درک و دانسته‌های ایشان از تهدیدهای احتمالی منازعه و درگیری در این دو منطقه، آغاز شده و شکل گرفته بود، با تغییراتی متناسب با نیازهای جدید ارتش ایالات متحده، به روزرسانی و تکمیل گشت.
 
بررسی دقیق و موشکافانه عواملی همچون نقاط ضعف اقتصادی و سیاسی دولت‌های منطقه، تأثیرات فساد، جرم و جنایت و همچنین تجارت مواد مخدر بر ثبات منطقه‌ای، تأثیرات ناآرامی‌های ناشی از درگیری‌های نژادی و مداخلات خارجی بر این کشورها، نگاهی بر ادعاهای ارضی و تاریخی در منطقه، بررسی وضعیت تجاری و اقتصادی این کشورها در مقایسه با معیارهای جهانی، بررسی حجم اقتصادهای سایه و تأثیر منفی آن بر اقتصاد رسمی، پیش‌بینی چالش‌های عملیاتی موجود در منطقه در مقابل عملیات‌های نظامی اجتماعی آمریکا در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده و ... از نقاط قوت این پژوهش محسوب می‌گردند. ضمن آن‌که تحقیق حاضر، منبعی مناسب و جامع در خصوص روابط دوجانبه کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی با همسایگان و بازیگران عمده جهانی و همچنین افزایش آگاهی از ترتیبات حقوقی در دریای خزر و دیدگاه کشورهای پیرامونی آن می‌باشد.
 
اگرچه بخش اعظم این گزارش پیش از حملات ۱۱ سپتامبر تهیه شده و تکمیل آن تا حمله آمریکا به افغانستان به طول انجامیده، اما قدرت پژوهشی آن به اندازه‌ای است که صرفنظر از برخی تغییرات صوری (همانند انتقال قدرت در آذربایجان و گرجستان که اتفاقاً آن نیز در این گزارش پیش‌بینی شده بود) تمامی واقعیت‌ها و یافته‌‌های این تحقیق تا سال‌ها قابلیت استفاده مناسب را خواهند داشت.

مترجمان این اثر تلاش نموده‌اند تا حد امکان نوع خاص انشای متن ـ با مشخصه جملات کوتاه و کاربردی ـ را، که حکایت از ماهیت گزارش‌گونه آن دارد، حفظ نمایند. این ویژگی به همراه کاربرد بسیار عالی مفاهیم علم سیاست به هنگام توضیح موارد عملی و کاربردی، کتاب «گسل‌های منازعه در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی» را به مجموعه‌ای جذاب از همزیستی علم و مطالعات موردی مربوط به این حوزه تبدیل کرده است.