ترور سردار سلیمانی؛

زمینه‌سازی صهیونیست‌ها برای اعلام طرح معامله قرن


اعلام طرح معامله قرن توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا که محصول صهیونیست‌های تندروی درون کاخ سفید (جرد کوشنر، جیسون گرینبلات و دیوید فریدمن) و همچنین بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تیم وی بوده است به نظر می‌رسد این اقدام نیازمند بستر مناسب و زمینه‌سازی‌هایی جدی بوده است. حال سؤالی که در این اینجا مطرح می‌شود این است که مهم‌ترین بستر و زمینه اعلام معامله قرن چه اقدامی بوده است که به نظر می‌رسد این بستر و زمینه ترور سردار شهید سلیمانی بوده است.

در نظام رقابت‌آمیز بین‌الملل، هر کنش بازیگری دارای واکنش بازیگر رقیب روبرو است و به هر میزان که کنش از اهمیت بیشتری برخوردار باشد واکنش نیز شدیدتر خواهد بود. عموماً بازیگران برای مدیریت تبعات و پیامدهای واکنش، راهبردها و سیاست‌هایی را پیش می‌گیرند که مهم‌ترین آن انحراف اذهان بازیگران به‌خصوص رقبا به موضوعات دیگر است. در این قالب با بالا بردن سطح تنش در نقطه دیگر و درگیر کردن بازیگران مؤثر در آن نقطه، راهبرد و سیاست موردنظر را پیش می‌برند. به نظر می‌رسد اعلام طرح معامله قرن یکی از مهم‌ترین تحولات موردنظر صهیونیست‌ها در چند دهه اخیر بوده که با بی‌ثباتی موجود در غرب آسیا و روی کار آمدن ترامپ بستر لازم برای آن فراهم شد اما مهم‌ترین مانع در اجرای این روند محور مقاومت به‌عنوان جدی‌ترین رقیب منطقه‌ای و بین‌الملل صهیونیست‌ها بود. برای مدیریت و کنترل این مانع اساسی می‌بایست یک اقدام بزرگ در سطح منطقه‌ای صورت گیرد.

ترور سردار سلیمانی در عراق یک اقدام سطح بالا از سوی صهیونیست‌ها بود که شاید در ابتدا بسیاری از کارشناسان این اقدام ترامپ را بالا بردن بی‌جهت سطح تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌متحده آمریکا تحلیل می‌کردند. در همان روزهای ابتدایی ترور سردار سلیمانی، در موسسه ابرار معاصر ادبیاتی را با عنوان «نقش رژیم صهیونیستی در ترور شهید سپهبد سلیمانی» تولید شد که در آن با ارائه ادله این ترور را تصمیمی صهیونیستی با اپراتوری آمریکایی بیان می‌کرد و نسبت به اقدام صهیونیست‌ها برای تصعید بحران در روابط آمریکا و محور مقاومت به‌خصوص در عراق هشدار داده بود.

جدا از این تحلیل نمی‌توان از نقش بالای سردار سلیمانی در پرونده رژیم صهیونیستی گذشت به دلیل اینکه این فرمانده محور مقاومت، تمرکز ویژه‌ای در پرونده رژِیم صهیونیستی داشت و در زمانی که تحولاتی همچون اعلام طرح معامله قرن به وقوع می‌پیوست و یک انسجام در میان کشورهای عربی و اسلامی برای مواجه با اقدامات ماجراجویانه رژیم صهیونیستی شکل می‌گرفت، محور مقاومت با هدایت فرماندهان اصلی آن یعنی سردار سلیمانی دارای نقش ویژه‌ای در مدیریت اقدامات ضد صهیونیستی ایفا می‌کردند. از نظر صهیونیست‌ها با ترور هدفمند سردار سلیمانی اولاً تنش از مرزهای رژیم صهیونیستی یعنی جنوب لبنان و بلندی‌های جولان به عراق و منطقه خلیج‌فارس با بازیگری ایران و ایالات‌متحده آمریکا منتقل می‌شود. دوما ترور موجب ایجاد اختلال در روند مواجهه با رژیم صهیونیستی در زمان اعلام این طرح صهیونیستی می‌شود.

به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها اگرچه با ترور سردار سلیمانی زخمی بر بدنه محور مقاومت وارد کردند ولی با توجه به سطح بالای تشکیلاتی و همچنین قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محور مقاومت، همچنان از سوی این محور با چالش‌های فراوانی روبرو خواهند بود بخصوص اینکه هم‌عرض شدن اعلام طرح معامله قرن با ترور سردار سلیمانی، انگیزه‌های محور مقاومت را برای اقدامات جدی برای تحقق آرمان فلسطین را مضاعف کرده است.