روزهای سرنوشت‌ساز آلمان (تاریخ معاصر آلمان از 1914 تا 1989)



چاپ نخست: آذر ۱۳۸۳

شابک:۲ ـ ۲۷ ـ ۸۶۸۰ ـ ۹۶۴

قیمت : ۳۴۰۰ تومان

خرید

 
روزهای سرنوشت‌ساز آلمان (تاریخ معاصر آلمان از 1914 تا 1989)

نویسنده: پروفسور گیدو کنوپ (Guido Knopp)
مترجم: علی نورزاد
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، کتاب تخصصی
کدبازیابی در کتابخانه دیجیتالی دید: BB00020043810411008
 
در جهان امروز رویدادهای سیاسی، اجتماعی یا تاریخی از آنچنان اهمیتی برخوردارند که گاهی یک رویداد می‌تواند سرنوشت بسیاری از ملت‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد. بیست رویداد مهم و سرنوشت‌ساز آلمان در حد فاصل سال‌های 1914 تا 1989 میلادی در کتاب «روزهای سرنوشت‌ساز آلمان» مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند؛ رویدادهایی که نه تنها در تاریخ این کشور، بلکه در کل جهان تعیین‌کننده بوده‌اند. از جمله نکات مهمی که برای اولین بار در این کتاب مطرح شده، بسیاری ناگفته‌ها و مسائل پشت پرده مربوط به آلمان و سیاست‌های دوگانه متفقین، به‌ویژه آمریکا، پس از جنگ‌های اول و دوم جهانی در بسیاری از جزئیات فرهنگی، نظامی، سیاسی و اجتماعی آلمان به‌ویژه پس از فروپاشی و تجزیه آن و دوران جنگ سرد است. مسائل تاریخی کشور آلمان برای اولین بار در این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته و فقط به ذکر روزشمار و مطالب تاریخی محض بسنده نشده است. نکته مهم دیگر بیان مشاهدات، خاطرات و تجربیات بسیاری از افراد است که حضور مستقیم در رویدادها داشته‌اند که با حفظ امانت و به همان شکل مذکور در اصل کتاب، در ترجمه نیز به‌صورت مجزا آورده شده است.

با مطالعه این کتاب می‌توان به این پرسش پاسخ داد که چگونه یک کشور شکست‌خورده، تجزیه‌شده و فروپاشیده در طی مدتی کوتاه توانسته است بر موانع و مشکلات فائق آید و به چنان سطحی از زیربنای اقتصادی و اجتماعی و درجه‌ای از رشد، شکوفایی و پیشرفت برسد که امروز یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان محسوب شود. قهرمانی جام جهانی فوتبال (1954) در برن، اولین رویدادی بود که آلمان توانست به کمک آن، پس از جنگ جهانی دوم دوباره در جامعه بین‌المللی با نقشی مثبت ظاهر شود.


در حالی‌که این قهرمانی از نظر دیگران آغاز شکوفایی مجدد و معجزه‌وار آلمان بود، آلمانی‌ها به کلی منکر معجزه بودند و ادعا کرده و می‌کنند که این موفقیت و موفقیت‌های بعدی حاصل پشتکار، برنامه‌ریزی و هماهنگی میان نهادهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این کشور بوده است.