چالش‌های هویت در آمریکا



چاپ نخست: فروردین ۱۳۸۴

شابک: ۹ ـ ۶۳ ـ ۸۶۸۰ ـ ۹۶۴

قیمت: ۴۰۰۰ تومان 
 
خرید

 
چالش‌های هویت در آمریکا

مترجمان: محمودرضا گلشن‌پژوه، حسن سعید کلاهی خیابان، عباس کاردان
انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران، کتاب تخصصی
کدبازیابی در کتابخانه دیجیتالی دید:  BB00020054104101008
 
ساموئل هانتینگتون، رئیس آکادمی منطقه‌ای و بین‌المللی هاروارد، که با نگارش کتاب «برخورد تمدن‌ها» نگاهی رئالیستیک و عریان به دیدگاه‌های نهفته در بطن جامعه آمریکا انداخت؛ در کتاب جدید خود با نام «ما کیستیم؟» به بررسی معضلی پرداخته که به‌زعم وی در سال‌های آینده، ایالات متحده را از پای درخواهد آورد. «چالش هویت» موضوعی است که هانتینگتون با تعصب بسیار به ‌آن پرداخته و با اصل قرار دادن دو محور «نژاد سفید» و «مذهب پروتستان»، ساکنان واقعی آمریکا را (از حدود ۳ قرن پیش) حامیان و حافظان فرهنگ «انگلو ـ پروتستان» نامیده و بر دیگر ساکنان ایالات مختلف این کشور به طعنه یا صراحت تاخته است.

نویسنده اعتقاد دارد که دولتمردان و نه مردم ایالات متحده، با اتخاذ سیاست‌های نادرست، آمریکا را به سمت کشور و حکومتی با ویژگی بارز چندفرهنگی و چندزبانی سوق می‌دهند. او

معتقد است «حملات ۱۱ سپتامبر» و همچنین اصل بنیادین «دارا بودن یک دشمن واقعی» عواملی بوده‌اند که مردم آمریکا را در طول جنگ سرد و همچنین کوتاه زمانی پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، متحد و یکپارچه نگاه داشته‌اند. با این حال، او به‌صراحت ابراز می‌دارد که در صورت متوقف نشدن روند فعلی، تا چند دهه آینده، چیزی از میراث نیاکان مؤسس ایالات متحده در این کشور باقی نخواهد ماند و هیسپنیک‌ها و پیروان مذاهب مختلف، امکان هرگونه تعلق فردی به سرزمین ایالات متحده را کمرنگ خواهند کرد. به اعتقاد او، هم‌اکنون نیز بسیاری از شهروندان مهاجر آمریکایی پیش از‌ آنکه خویشتن را آمریکایی بخوانند، خود را مکزیکی، کوبایی، چینی یا متعلق به دیگر کشورها می‌دانند.


کتاب حاضر، مجموعه‌ای است جذاب از تاریخ کوتاه آمریکا به همراه آمارها، نظرسنجی‌ها و چکیده پژوهش‌هایی متعدد در زمینه مسائل داخلی ایالات متحده که نگاهی عمیق و موشکافانه را برای خوانندگان فراهم می‌آورد. هر چند نوع نگاه نویسنده به مسائل جهان اسلام حاکی از تعصب و پیش‌داوری‌های بسیاری دارد، با این حال تلاش گردیده تا جهت آشنایی بیشتر، عقاید وی حتی‌الامکان بدون هیچ‌گونه تغییر، حذف یا اضافه‌ای در این متن آورده شود.