گزارش نشست

چشم‌انداز روابط ايران و كره جنوبي؛ چالش‌هاي موجود و فرصت‌هاي پيش رو»



نشست «چشم‌انداز روابط ايران و كره جنوبي؛ چالش‌هاي موجود و فرصت‌هاي پيش رو»، روز يكشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1400 از سوي موسسه مطالعات و تحقيقات بين‌المللي معاصر تهران برگزار شد. در اين نشست شش نفر از متخصصان دانشگاهي و اجرايي در حوزه روابط ايران و كره جنوبي به بيان نقطه نظرات خود پرداختند. در ادامه به خلاصه‌اي از مهم‌ترين نظرات اين افراد اشاره مي‌گردد:

در ابتداي اين سخنراني جناب آقاي دكتر مهرداد فخرائي لاهيجي؛ معاون بين‌الملل دانشگاه سان مون كره جنوبي، به موضوع «فرصت‌هاي روابط اقتصادي همه‌جانبه ايران و كره جنوبي با تأكيد بر حوزه‌هاي فناوري محور» پرداختند. در اين بخش آقاي دكتر لاهيجي ابتدا به تشريح زمينه‌هاي قبلي اعتلاي اقتصادي كره جنوبي و چالش‌هاي اقتصادي سياسي كره در آينده پرداختند. در بخش دوم سخنراني، ايشان به ارائه راهكارهاي تعاملي جهت آزادسازي منابع مالي مسدودي در فضاي جديد پسابرجام پرداختند. ازجمله راهكارهايي كه جناب آقاي دكتر لاهيجي به آن‌ها اشاره كردند شامل موارد ذيل مي‌گردد:

انتقال سريع منابع در صورت عدم اعمال محدوديت‌هاي بانكي و مالي؛ تجديد قراردادهاي سپرده‌گذاري در بانك‌هاي كره‌اي در جهت توديع منابع موجود و آتي در بانك‌ها و متقابلاً اخذ وام تسهيلات و خط اعتباري از شركت‌هاي زيرمجموعه بانك در ساير كشورها خصوصاً چين؛ تبديل منابع به كالاهاي تجاري صادراتي از كره مستقيماً به ايران و كشورهاي منطقه و يا ساير بازارهاي پتانسيل دار نظير گوشي موبايل؛ توافق با دولت و بانك‌هاي كره‌اي در جهت سپرده‌گذاري منابع به‌عنوان درصد آورده نقدي طرف ايراني در فاينانس پروژه‌هاي توافقي توسط طرف كره‌اي؛ ايجاد بانك و صندوق مشترك سرمايه‌گذاري با آورده مساوي طرفين نزد بانك‌هاي خارجي در چين يا مناطق آزاد ايران، براي عمليات وام و خط اعتباري و فاينانس پروژه‌ها؛ تبديل و انتقال منابع مالي به‌حساب شركت‌هاي كره‌اي در قبال اخذ تضامين بانكي در جهت صادرات محصول و يا انتقال فنّاوري و خط توليد و يا فاينانس تأمين تجهيزات، محورهاي اعمال سياست‌هاي تكليفي و يا محدوديت‌هاي ورود كالا به شركت‌هاي كره‌اي كه قبلاً در بازار ايران حضورداشته‌اند در جهت: توليد داخلي با تعهد افزايش تدريجي؛ -توليد مشترك محصولات صادرات محور در تيراژ بالا توسط كارخانجات ايراني و صادرات توسط كره‌اي‌ها؛ اجازه واردات به محصولات تك و لوكس با تيراژ كم كه امكان و يا توجيه اقتصادي توليد داخل ندارد (معادل و به نسبتي از حجم صادرات محصولات ساده‌تر توليد مشترك و داخل)؛ - انتقال فناوري و تكنولوژي توليد در مقابل اجازه واردات؛ پروژه‌هاي تحقيقاتي توسعه محصول و طراحي مشترك به ازاي واردات.

 

سخنران دوم اين نشست جناب آقاي دكتر حسين نوروزي؛ عضو هيئت‌علمي گروه روابط بين‌الملل دانشگاه تهران، بودند كه به موضوع «ملاحظات سياسي و راهبردي در روابط ايران و كره جنوبي؛ قبض و بسط فرصت‌ها» اشاره كردند. در اين بخش آقاي دكتر نوروزي از بعد فرهنگ راهبردي به تحليل روابط ايران و كره جنوبي پرداختند. از ديد ايشان ايران و كره جنوبي با توجه به زمينه‌هاي فرهنگي مشترك بسياري كه دارند ظرفيت‌هاي زيادي براي همكاري با يكديگر دارند. برخلاف ساير كشورها ايران و كره هيچ‌گاه رقيب يكديگر نبوده‌اند و زمينه‌هاي ذهني در افكار عمومي دو كشور نسبت به يكديگر بسيار مثبت مي‌باشد. علاوه بر اين دو مؤلفه صلح‌طلبي و روحيه همكاري جويانه كه دو كشور دارند سبب مي‌شود كه دو كشور بتوانند با يكديگر به چشم يك دوست بنگرند؛ اما دو كشور درعين‌حال چالش‌هايي نيز دارند كه از آن جمله مي‌توان به فشارهاي محيطي به‌خصوص از جانب نظام بين‌الملل و به‌طور خاص ايالات‌متحده آمريكا اشاره كرد.

آقاي مرتضي سلطان‌پور ابيانه؛ ديپلمات پيشين و مشاور اتاق مشترك بازرگاني ايران و كره جنوبي، به‌عنوان سخنران سوم اين نشست به بررسي «چشم‌انداز آينده روابط ايران و كره جنوبي» پرداختند. در اين بخش جناب آقاي سلطان‌پور با اشاره با شصتمين سالگرد روابط ايران و كره جنوبي، بيان كردند كه به اين موضوع مي‌توان به‌عنوان يك نقطه عطف در روابط دو كشور توجه داشت. در ادامه، وي به زمينه‌هاي فرهنگي متعددي كه سبب نزديكي فكري ايران و كره جنوبي شده اشاره كرد. در بخش پاياني ارائه، آقاي سلطان‌پور به انتخابات پيش روي كره جنوبي در بهار سال 2022 اشاره كردند و با توصيف شرايط سياسي حاكم در كره جنوبي بر اهميت اين انتخابات و تأثير آن بر روابط دو كشور و ايران كره جنوبي تأكيد نمودند.

 

ارائه‌كننده چهارم اين نشست جناب آقاي پويا فيروزي؛ دبير كل اتاق مشترك بازرگاني ايران و كره جنوبي، بودند كه به موضوع «كره جنوبي در نگاه شريك اقتصادي؛ بررسي روابط تجاري ايران و كره جنوبي» پرداختند. آقاي فيروزي در سه بخش سخنان خود را بيان كردند. در ابتدا ايشان به توصيف تجارت كالايي و روابط تجاري دو كشور پرداختند و با ارائه آمارهاي مربوط به سطح مناسبات دو كشور اين نكته را بيان كردند كه تحريم‌هاي اعمالي آمريكا سبب ايجاد مشكلات جدي در مسير رو به رشد روابط ايران و كره جنوبي شده است. در بخش دوم، ايشان به‌طور خاص بر بخش انرژي و همكاري‌هاي نفتي ايران و كره جنوبي در طي چند دهه اخير پرداختند. در بخش پاياني آقاي فيروزي چشم‌اندازي از همكاري‌هاي ايران و كره جنوبي ترسيم كردند.

سخنران پنجم و پاياني اين نشست سركار خانم دكتر فرزانه نقدي؛ عضو معاونت بين‌الملل بانك كشاورزي و متخصص مسائل تحريم‌هاي بانكي بودند كه موضوع «تحريم‌هاي اقتصادي و تعاملات بانكي ايران و كره جنوبي» را مورد واكاوي قراردادند. در ابتداي سخنراني خانم دكتر نقدي به تشريح سيستم تحريم‌هاي اعمالي امريكا برعليه ايران و تأثير آن بر بخش بانكي پرداختند. در ادامه، ايشان به چرايي و نحوه بلوكه شدن پول‌هاي ايران در بانك‌هاي كره اي اشاره كردند و اين موضوع را از بعد بانكي و حقوقي مورد كنكاش و تشريح قراردادند. ، خانم دكتر نقدي در پايان ارائه خود به ارائه پيشنهاد‌هايي براي حل موضوع پول‌هاي بلوكه شدن ايران در كره جنوبي پرداختند.

بخش پاياني اين نشست كه با استقبال خوب جامعه علمي و دانشگاهي ايران مواجه شده بود به پرسش و پاسخ از سخنرانان اختصاص داده شد. در اين بخش مهمانان و دنبال كنندگان نشست پرسش‌هايي در رابطه با آينده پول‌هاي بلوكه‌شده ايران در كره جنوبي؛ چگونگي بسط همكاري‌هاي علمي و دانشگاهي ميان ايران و كره جنوبي؛ امكان‌سنجي برگزاري نمايشگاه‌هاي مشترك تجاري و فرهنگي ميان دو كشور و انتخابات رياست جمهوري كره جنوبي و تأثير آن بر روابط ايران و كره مطرح كردند.

در پايان، سركار خانم دكتر زينب فرهادي، پژوهشگر مسائل شرق آسيا، به جمع‌بندي و ارائه نكات پاياني اين نشست پرداخت.