گزيده تحولات جهان 19


 

 

چاپ نخست: مهر 1382

شابك:-

قيمت: ۱۵۰۰ تومان

خريد

 
تهاجم نظامي هواپيماهاي ارتش اسرائيل به خاك سوريه ـ به بهانه تخريب يك اردوگاه آموزشي متعلق به گروه‌هاي فلسطيني ـ از جمله مهم‌ترين رويدادهاي مهرماه ۸۲ بود. اين امر كه بيانگر اهداف دولت اسرائيل از بهره‌بري حضور نظامي آمريكا در منطقه مي‌باشد، معادلات خاورميانه و نوع تعامل فلسطيني ـ اسرائيلي را در پيچيدگي دوچندان گرفتار ساخت. با اين‌حال همسايگان شمالي كشورمان نيز در اين مدت، تحولات مهمي را شاهد بودند. مباحث مرتبط با اعزام نيروهاي ترك به عراق و واكنش‌هاي موافقان و مخالفان اين امر ـ چه داخل عراق و چه داخل تركيه ـ فضاي شمال عراق را اندكي متشنج ساخت. هرچند به نظر رسيد ايالات متحده حتي با وجود موافقت مجلس تركيه با اين اعزام، به‌واسطه هراس از تبعات احتمالي آن در داخل جامعه ملتهب عراق، از پذيرش نيروهاي ترك منصرف شد.
از سويي ديگر، انتخاب الهام‌ علي‌اف، به‌عنوان رئيس‌جمهور آذربايجان نيز ـ صرف‌نظر از مباحث طرح شده در خصوص عدم برگزاري انتخابات عادلانه ـ از جمله تحولاتي بود كه مطمئناً در آينده، سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را به سمت و سويي خاص رهنمون خواهد ساخت. نوع تعامل با وارث حكومت حيدرعلي‌اف، يقيناً پيچيدگي‌هايي خواهد داشت كه اميد است هوشياري مردان ديپلماسي ايران اسلامي، آن‌را به فرصتي مناسب بدل سازد.
در هر حال در كنار مطالب فوق، ادامه فشار بر ايران جهت توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي، تحولات روزمره عراق و تلاش ايالات متحده براي درگير ساختن ساير كشورها در گرداب امنيتي اين كشور و همچنين رودررويي اوپك با خريداران نفت كه به‌واسطه كاهش سقف توليد صورت گرفت ـ هر چند در كارآيي بلندمدت اين سياست ترديدهايي جدي وجود دارد ـ از ديگر رويدادهاي مهم صحنه بين‌المللي بود كه نوزدهمين شماره از كتاب گزيده تحولات جهان تلاش داشته است تا حد امكانِ خود آن‌ها را مورد بررسي و نقد قرار دهد.